Eelco Boss: ‘Willen ze patat? Dan krijgen ze patat!’

Stel je voor dat ik aan mijn kinderen zou vragen: ‘willen jullie meer of minder patat eten?’, nou?… juist! Terwijl ik als opvoeder goed naar de wetenschappelijke adviezen van het Voedingscentrum luister en ze vaker rauwkost dan patat voorschotel.

In 2018 is onderzoek gedaan onder Windesheimstudenten naar de behoefte naar ‘flexibilisering’ bij studenten. Dat onderzoek is in 2020 gepubliceerd in het Tijdschrift voor Hoger Onderwijs. Nou wat denken jullie? Willen studenten meer of minder flexibilisering? Meer of minder patat?… juist! Ik ga zelf binnenkort promoveren op de vraag aan studenten: ‘willen jullie meer of minder moeite doen voor jullie studiepunten?’… Het wonderlijke is dat dit type ‘onderzoeken’ de fundamenten vormen onder de strategische koers.
Een heerlijk voorbeeld vind ik ook het ‘opstel’ waarop de doorstroomnorm (DSN), de vervanger van de BSA, is gebaseerd. Er worden drie scenario’s in uitgewerkt: ‘BSA handhaven’, ‘DSN introduceren’ en ‘geen eisen stellen’. Er wordt in het hele rapport één (1) enigszins wetenschappelijke bron aangehaald die laat zien dat de BSA goed werkt, vooral voor de ‘zwakkere’ studenten: ze halen hogere cijfers en halen sneller hun propedeuse. Maar op grond van onnavolgbare retorische acrobatiek adviseren de opstellers van dit werkje toch voor de veel ‘zachtere’ DSN te gaan (“inclusiever”) en het oordeel van de SB-er zwaarder te laten wegen. Grappig, in het basisonderwijs blijkt dat het zwaarder laten wegen van het docentoordeel in het middelbare schooladvies (in plaats van objectieve CITO-scores) ongelijkheid juist meer in de hand werkt. Maar in het hoger onderwijs zijn de docent-SB-ers wél echt neutraal…
Dit soort onderzoek in het kader van de strategische koers is ingericht om hem te bevestigen. Met een waterig sausje van wetenschappelijke objectiviteit. Iets met slagers en eigen vlees…

Gelukkig is er nog de Raad van State, die onlangs vaststelde dat het werken met leeruitkomsten (een van de grootste gevolgen van de strategische koers) bij voltijdstudenten onvoldoende doordacht is. Een verstandig mens zou zeggen: de leeruitkomsten gaan voorlopig even de ijskast in… Natuurlijk niet! Windesheim gaat ‘gewoon’ door met de leeruitkomsten: onze studenten willen patat! Het Voedingscentrum moet gewoon zijn bek houden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.