Eelco: Aan de leiband van Big-Tech

Voor de ‘Strategische Koers’-adepten zijn de coronacrisis en de gevolgen daarvan een geschenk uit de hemel. Al die verstokte en conservatieve docenten die nog houden van hoorcolleges (bwehh!) en klassikaal en frontaal lesgeven (getsie!) werden ineens gedwongen volledig digitaal te gaan. Want voor de ‘koers-adepten’ (die opvallend vaak zelf al jaren nauwelijks les meer geven) geldt dat flexibiliseren vooral digitaliseren inhoudt.

De afhankelijkheid van het data slurpende Big-Tech, een handjevol grote computermonopolisten uit Amerika, is inmiddels onomkeerbaar. Dat lijkt niemand op Windesheim echt erg te vinden, sterker nog, de in methodologisch opzicht rammelende enquête over digitaal onderwijs die we onlangs allemaal kregen, ging er al helemaal van uit dat de norm in het onderwijs digitaal zal zijn.

Weet je welke school ontzettend populair is bij gezinnen in Silicon Valley, waar deze tech-monopolisten gevestigd zijn? De Vrije School. Een school waar tablets, computers en digiborden in de klaslokalen taboe zijn… Ontzettend hypocriet natuurlijk, dat deze mensen die ons en onze kinderen tot tech-junks maken zelf de gifbeker laten passeren, maar we kunnen ons ook afvragen: waarom doen deze mensen dat?

Wenden we de blik naar Nederland dan zien we dat vorig jaar een nagenoeg computerloze Middelbare Vrije School de beste score in Elseviers ‘beste middelbare scholen-onderzoek’ behaalde. In deze school zitten leerlingen van VMBO-T tot VWO drie jaar samen in de brugklas. Niks individuele leerroutes. Het aantal Vrije School-leerlingen in Nederland is de afgelopen tien jaar met bijna vijftig procent gestegen. Belangrijke les: je hoeft echt geen fan zijn van de pseudowetenschappelijke grondslag van het Vrije Schoolonderwijs om toch eens fundamenteel na te denken over de rücksichtslose en heilloze digitalisering en technologisering die op Windesheim nog steeds de norm lijkt te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *