Dopamine dressing

Student Naomi Noort heeft haar eigen kledingmerk, Noxy Ploxy. Wie iets koopt, krijgt méér dan een kledingstuk. Alles wat Naomi ontwerpt is bedoeld om iemands stemming een boost te geven. “Er is een duidelijke connectie tussen kleding en je gemoedstoestand.”

Wie een kijkje neemt op noxyploxy.com, scrollt langs blouses, tops, bikini’s, rokken en broeken in vrolijke kleuren: roze, oranje, lichtgroen of een combinatie daarvan. Alle kledingstukken die Naomi Noort ontwerpt, maakt en verkoopt hebben een positief effect op iemands stemming. “De manier waarop jij je kleedt heeft effect op je gemoedstoestand en door bepaalde kleuren, patronen of materialen te dragen kun je dat zelf heel bewust beïnvloeden”, vertelt de student van Windesheim in Almere.

Kunstacademie

Naomi’s interesse in de psychologie van kleuren en kleding werd een paar jaar geleden gewekt, tijdens een periode waarin ze minder goed in haar vel zat. “Ik werkte als stewardess, maar door corona vloog ik een heel stuk minder en zat ik veel thuis.” In een korte tijd kwam ze veel aan. “Maar liefst twintig kilo”, vertelt ze op haar website. “Ik werd erg onzeker over mijn lichaam en dat had een grote invloed op hoe ik mij voelde.”

Ze stopte met haar baan als stewardess en ging terug naar school. “Naar de kunstacademie, maar ik merkte al snel dat ik iets wilde maken waarmee ik de commerciële kant op kon, in plaats van dat artistieke en met de instelling ‘niemand hoeft te snappen wat ik maak zolang ík het maar begrijp’.”

Kleurenpsychologie

Naomi koos daarna voor Windesheim in Almere, waar ze de AD Ondernemen ging volgen. Deze tweejarige opleiding (associate degree) is gericht op het starten van een eigen onderneming. Ze wist nog niet direct wát voor onderneming dat dan moest worden, maar wél dat ze ‘iets creatiefs’ wilden doen. Naomi: “Iets wat ik kon delen met anderen.” Uiteindelijk koos ze ervoor om de illustraties die ze maakte om te zetten in borduursels die met machines op kleding geprint kunnen worden.

Tijdens het marktonderzoek dat ze deed vanuit mijn studie, ging ze zich verdiepen in kleurenpsychologie en kwam ze voor het eerst de term ‘dopamine dressing’ tegen. Daarmee viel alles voor Naomi op z’n plek: het afsluiten van die moeilijke periode, de nieuwe studie gericht op het starten van een eigen onderneming én de koppeling tussen Naomi’s creatieve kant en de theorie achter dopamine dressing.

On top of the world

“Ergens van binnen wist ik al heel lang dat ik me altijd goed voel als ik bijvoorbeeld een kleurrijke, lekker loszittende katoenen blouse met bloemenprint draag”, vertelt Naomi. “Maar toen ik voor mijn kledingkast stond, zag ik: wat hier hangt sluit daar helemaal niet bij aan.” Dankzij een nieuwe wardrobe werd ze weer een stuk zelfverzekerder. “Ik ben minder bezig met hoe ik denk dat mijn lichaam er uit moet zien en het beoordelen daarvan.”

“Wanneer je ’s ochtends voor je kledingkast staat, moet je de tijd nemen om je af te vragen ‘hoe voel ik me op dit moment?’ en ‘hoe wíl ik me voelen vandaag?’. Als je goed weet wat je leuk en fijn vindt qua kleuren, texturen, materialen en hoe een kledingstuk zit, en wáárom, kun je je kledingkeuze daarop afstemmen. Misschien heb je die dag een afspraak waar je met tegenzin naartoe gaat, dan wil je je rustig voelen en kun je wel wat stabiliteit gebruiken. Als je bijvoorbeeld van jezelf weet dat je je ‘on top of the world’ voelt als je blauw draagt, dan kan je op dat moment echt een bewuste keuze maken. Kleding kan je echt zelfverzekerder laten voelen of je stemming verbeteren.”

Made to order

Naomi’s kledingmerk Noxy Ploxy bestaat sinds dit voorjaar. De kledingstukken naait ze, in ieder geval voorlopig, helemaal zelf. Alles is dus ‘made to order’, wat inhoudt dat bijvoorbeeld een broek pas wordt gemaakt nadat hij is besteld.

Vanuit haar studie doet Naomi veel kennis en vaardigheden op die ze kan toepassen in haar jonge bedrijf. “Het opbouwen van een concept en het schrijven van een business plan bijvoorbeeld. Deze opleiding heeft me echt geholpen met het concretiseren van mijn plannen en bij het omzetten in iets tastbaars, binnen een bepaald tijdvak. Anders was Noxy Ploxy misschien nog heel lang alleen maar een concept in mijn hoofd geweest.”

Personal branding

Ook het belang van ‘personal branding’ en hoe iemand zich daarmee kan onderscheiden leerde ze op Windesheim. “Alle kledingstukken die ik maak, zijn gebaseerd op mijn eigen ervaringen en hoe ik de voordelen van dopamine dressing heb ondervonden. Dat vind ik ook leuk om te laten zien, dat persoonlijke, waar ik vandaan ben gekomen van concept tot finish. Ik toon bijvoorbeeld de schetsen, of ik laat zien dat ik ’s avonds nog aan het naaien ben. Zo krijgen mensen het gevoel dat ze met mij mee op reis gaan. Want dat was en ís het ook voor mij, een reis, en ik vind het zonde omdat níét te laten zien.”

Tekst: Wouter van Emst
Foto’s: Jasper van Overbeek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *