Bijbaan kwijt, dus startte student Steven zijn eigen bedrijfje

Door corona viel het inkomen uit zijn bijbaan weg, dus gooide eerstejaars Steven van der Weerd het roer om. Sinds kort verkoopt de student van Windesheim exclusieve Italiaanse wijnen.

“Italië is een fantastisch land met prachtige wijnen en allemaal kleine wijnhuizen met een bijzonder verhaal. Het zijn vaak familiebedrijven die echt achter hun producten staan”, vertelt Steven (19) over zijn keus om specifiek Italiaanse wijnen te verkopen via zijn bedrijfje Tempo Vino.

“Als klein kind ging ik er vaak met mijn ouders naartoe op vakantie, we bezochten dan geregeld dat soort wijnhuizen. Dit is altijd blijven hangen in mijn gedachten en toen ik hoorde dat er ook biologische geproduceerde wijnen bij die kleine wijnhuizen vandaan komen, dacht ik: dit gaan we doen!”

Het goede moment?

Steven volgt op Windesheim de opleiding International Business. Een eigen bedrijfje past dus prima bij zijn studie, ook al moest hij eerst wel even goed nadenken over de vraag of het slim is om in deze periode voor zichzelf te beginnen. “Uiteindelijk dacht ik: misschien is dit júíst wel een goed moment om een bedrijfje te starten.” Als de horeca dicht is, zijn mensen wellicht eerder geneigd om thuis een fles goede wijn te drinken, is zijn redenatie.

Hij verkoopt de veelal biologische en duurzaam geproduceerde wijnen via een webshop. “Aan particulieren, maar ook lever ik aan speciaalzaken, slijterijen en supermarkten, zoals SPAR en Coop.” En natuurlijk aan restaurant De Oase in Zalk waar hij, tot de coronapandemie uitbrak, werkte in de bediening. “Daar gaf ik gasten uitleg over wijnen.” Ook uit zijn eigen assortiment. “Superleuk om te doen natuurlijk!”

Leerzaam

Steven is naar eigen zeggen ‘best wel ondernemend’. Voordat hij startte op Windesheim volgde hij op Deltion een soortgelijke mbo-opleiding. Samen met een studiegenoot deed hij mee aan een landelijke wedstrijd voor ondernemende mbo’ers, die ze wonnen. “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en ideeën. Zo deed ik afgelopen jaar mee aan een programma ‘zomer ondernemen’, hier ik heb veel van geleerd en ook kreeg ik een klein startkapitaal.”

Het starten en hebben van een eigen bedrijf is erg leerzaam, ondervindt Steven. “Bepaalde modellen die ik heb geleerd op school kan ik toepassen in de praktijk. En ik leer bijvoorbeeld ook veel over marketing en over ‘incoterms’, de internationaal geldende rechten en plichten van kopers en verkopers.”

Meer weten of het bedrijfje van Steven? Kijk dan op www.tempovino.nl

Foto: Freddy Schinkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *