‘Ik trap altijd in dezelfde valkuilen’

Studeren en daarna aan het werk. Maar wat als het vinden of behouden van een baan niet lukt door een functiebeperking? Windesheim biedt studenten die een steuntje in de rug kunnen gebruiken sinds kort extra begeleiding.

“Het is voor mij vaak lastig om mijn aandacht erbij te houden en om me te focussen”, vertelt vierdejaars Niels*. “Als iemand me iets uitlegt, komt het soms wat langzamer binnen. En ook vergaderingen met meerdere mensen zijn voor mij lastig te volgen.”

‘Iemand vraagt je wat’

De ict-student heeft ADD en wordt daarnaast momenteel ook onderzocht op een mogelijke stoornis in het autismespectrum. Hij ondervindt er vaak hinder van tijdens het werk dat hij naast zijn studie doet. Op alle plekken waar hij tot nu toe werkte kreeg hij commentaar. Niels: “Ik kreeg dingen te horen als ‘hé, iemand vraagt je wat’. Of: ‘wat duurt het toch lang voordat je antwoord geeft’. Maar dat de communicatie soms wat moeilijk verloopt hoort nu eenmaal bij mijn concentratiestoornis.”

Niels wil heel graag vastigheid, maar tijdelijke contracten leidden in het verleden nooit tot een vaste aanstelling. Zo ook bij zijn meest recente baan, waar hij al aan voelde komen dat verlenging er niet in zou zitten. “Ik trap altijd in dezelfde valkuilen. Het is echt heel demotiverend om een studie te doen zonder het vertrouwen te hebben dat ik er ook een baan in kan vinden.”

Sterk aan het werk

Bijna vijftien procent van de 25.000 studenten op Windesheim heeft een functiebeperking, zoals autisme, ad(h)d, dyslexie, een chronische ziekte, psychische omstandigheden of een lichamelijke beperking, vertelt studentendecaan Rianne Bieleman.

Speciaal voor de studenten uit deze groep voor wie het einde van de studie in zicht is, startte Windesheim dit voorjaar het project Sterk Aan Het Werk. Wie zich aanmeldt krijgt extra ondersteuning bij het krijgen én behouden van een passende baan.

“Een deel van hen ervaart tijdens studie of stage bepaalde problemen”, antwoordde Bieleman in januari op de vraag waarom Windesheim dit project wilde starten. “We zien dat het dan na afstuderen vaak ook lang duurt voordat zij een passende baan vinden, of hinder ondervinden bij het behouden van die baan.”

Individuele coaching

Het traject bestaat uit trainingen en individuele coaching op maat, waarbij het draait om het in kaart brengen van talenten en belemmeringen, de overgang van studie naar werk en sollicitatie- en presentatievaardigheden. Ook na het vinden van een passende baan kunnen studenten nog een halfjaar lang op ondersteuning rekenen.

Tot nu toe meldden veertien studenten zich aan voor Sterk Aan Het Werk. “Waarvan twee inmiddels een vaste baan hebben gevonden”, vertelt Bieleman. “En eentje heeft een contract voor drie maanden met uitzicht op een vast contract.”

Vervelende ervaring

Ook vierdejaars verpleegkundestudente Tessa wordt begeleid vanuit Sterk Aan Het Werk. “Ik ben verminderd belastbaar”, vertelt ze. “Daarom doe ik nu ook een verlengde afstudeerstage, wat inhoudt dat ik drie dagen in de week werk in plaats van vier.”

Ook zij heeft het gevoel dat haar functiebeperking haar soms in de weg zit. “In mijn vorige stage ben ik best wel open geweest over mijn functiebeperking. En toen hoefde ik opeens niet meer terug te komen, want toen kon ik het werk in één keer niet meer, volgens hen. Dat was best wel een vervelende ervaring.”

Positieve feedback

Dat is één van de dingen die ze geleerd heeft van haar begeleider vanuit het project Sterk Aan Het Werk. “Om niet meteen te vertellen wat ik heb, want daar hebben mensen niet zoveel aan, maar om te zeggen: ‘het uit zich bijvoorbeeld in faalangst, daarom zou ik het fijn vinden om af en toe positieve feedback te krijgen’. In de praktijk waar ik nu stageloop, werd ook gezegd: ‘goed dat je aangeeft wat je nodig hebt, we gaan er op letten’.”

Ook dat ze met een begeleider vanuit Windesheim van gedachten kan wisselen over haar stage, afstuderen, toekomstplannen en alles wat daarbij komt kijken, vindt ze heel prettig. “Ik kan nu met iemand sparren die mij de juist vragen stelt, zo van: ‘oké, maar wat is goed voor jou, hoe zie je dat voor je en wat heb jij nodig om je werk vol te houden?’ Dat werkt heel motiverend.”

Zelfinzicht

Ook Niels geeft aan dat hij op het gebied van zelfinzicht flinke stappen heeft gemaakt dankzij de begeleiding vanuit Sterk Aan Het Werk. “Er zijn een paar dingen waarvan ik nu doorheb: ja, daar zit wel een knauw. Vooral wat betreft mijn zelfvertrouwen, waarvan ik altijd dacht dat het daar niet zo slecht mee gesteld was. Er is me echt een spiegel voorgehouden.”

Niels begint binnenkort met zijn afstudeerstage bij een ict-bedrijf. Heeft hij nu meer vertrouwen in een goede afloop? “Ik vind het moeilijk om daar iets over te zeggen. Ik heb natuurlijk veel negatieve werkervaringen en ergens ben ik bang dat het nu wéér mis zal gaan. Dat patroon moet ik een keer doorbreken.”

Gebruiksaanwijzing

“Maar deze keer heb ik extra begeleiding vanuit Sterk Aan het Werk, dus ja, ik ga het op een andere manier aanpakken. Ik heb genoeg te bieden aan een bedrijf, alleen heb ik een gebruiksaanwijzing. Die gebruiksaanwijzing moet ik geven aan anderen zodat ze weten hoe ze met mij om moeten gaan. Dat had ik tot nu toe nooit gedaan.”

Interesse in het project Sterk Aan Het Werk? Aanmelden kan door te mailen naar sterkaanhetwerk@windesheim.nl. Aan het traject zijn geen kosten verbonden.

* De namen Niels en Tessa zijn gefingeerd. Beide studenten willen anoniem blijven.

Tekst en foto: Wouter van Emst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *