Studenten in financiële problemen door coronacrisis

Bijbaan kwijt, nuluren-contract maar niet meer ingeroosterd, geen vergoeding wegens stopzetten stage. Ook studenten worden financieel getroffen door de coronacrisis.

Tegenwoordig krijgt de afdeling ‘collegegelden’ van Windesheim elke dag wel één of meerdere mailtjes van studenten die aangeven dat hij of zij krap bij kas zit. De redenen lopen uiteen, maar studenten die hun bijbaantje zijn kwijtgeraakt komen opvallend vaak voorbij.

Extra lenen
“Het is inderdaad een actueel probleem voor veel studenten”, zegt ook Magda Lokhorst, decaan op Windesheim. “Veel bijbaantjes zitten bijvoorbeeld in de horeca en daar valt nu niet veel in te verdienen. Het probleem speelt overigens net zo goed voor buitenlandse studenten die zesenvijftig uur per maand moeten werken om recht te hebben op studiefinanciering vanuit DUO.”

Windesheim is overigens bereid om samen met studenten te zoeken naar een oplossing, maar verwijst hen in eerste instantie wel door naar DUO, dat de regels omtrent lenen voor studenten met betalingsproblemen onlangs versoepelde. “Maar het blijft lenen”, zegt decaan Lokhorst daarover. “Schulden opbouwen dus.”

Financieel spreekuur
Voor studenten die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen is er ook het ‘Financieel Spreekuur Windesheim’. Dit door de gemeente Zwolle ondersteunde loket wordt bemenst door studenten van de opleidingen HBO Rechten en Social Work, onder professionele begeleiding van onder andere vakdocenten.

“Wat wij bij het spreekuur voornamelijk doen is studenten helpen om hun budget goed in kaart te brengen en vervolgens op orde te krijgen”, vertelt Arthur Bletterman, docent aan de opleiding HBO Rechten. “Verder bekijken we van geval tot geval of iemand bijvoorbeeld recht heeft op een belastingteruggaaf of toeslag, en kunnen we indien gewenst helpen met het aanvragen daarvan.” Het spreekuur is bereikbaar via het mailadres financieelspreekuur@windesheim.nl.

Ook de LSVb, de landelijke studentenvakbond, haakt in op de situatie. Ze krijgen veel vragen van studenten over hun financiële situatie als gevolg van de coronacrisis. Daarom werd de website www.nietmijnschuld.nl/corona gelanceerd, gevuld met antwoorden op relevantie vragen als ‘ik stond ingeroosterd en mijn werkgever haalt mij zomaar van het rooster?’ en ‘ik heb een min/max-contract of een nuluren-contract, wat zijn mijn rechten?’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *