Marianne Timmerman: ‘Geen rode jurk is hetzelfde’

Als studentendecaan bedenk ik mij bij iedere student: “Is dat wat je vraagt ook dat wat je nodig hebt?”
De vragen waarmee studenten binnenkomen zijn divers en voor sommigen is het al een enorme opgave om over de eerste drempel heen te stappen en hulp te zoeken. Het gesprek dat we vervolgens samen hebben is nooit een standaard praatje, zeker niet. Met onverdeelde aandacht, goed luisteren en doorvragen komen we tot een plan van aanpak.

Ik gebruik hierbij graag de metafoor van De Rode Jurk. Als iemand mij vraagt wat ik aanhad naar een feest en ik antwoord dat het een rode jurk was, dan weet je eigenlijk nog precies NET NIKS.
Je hebt namelijk nog geen idee hoe lang, kort, dik, dun, wijd of strak de jurk is. Ook niet om welk materiaal, welke mouw of halslijn het gaat. En dan is er nog de eindeloze variatie in kleuren en printjes. Iedereen zal een ander beeld hebben bij een ‘rode jurk’.

Gemiste kans

Helaas is het met een overvolle agenda een uitdaging op zich om even rustig samen te zitten. Mijn hoofd zit al bij de volgende afspraak en de aandacht is versnipperd. Juist daar kan veel misgaan. De kort door de bocht aanname dat jouw ‘rode jurk’ er hetzelfde uit zal zien als de mijne ligt op de loer. Daarmee zou ik de plank volledig mis slaan. Gemiste kans!

Met het risico dat ik als drammer word gezien vraag ik dus tóch door, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van ‘de rode jurk’. Met andere woorden, ik zoek naar de werkelijke behoefte van de student en probeer dit niet op voorhand in te vullen. Of het nu gaat over financiële ondersteuning, extra begeleiding, trainingen, tentamenvoorzieningen of privéomstandigheden, dat maakt in feite niets uit.

Faalangst

Bijvoorbeeld bij het niet behalen van een stage kan een student zichzelf overtuigen dat het ligt aan de instelling of de mensen die er werken. Echter bij doorvragen blijkt soms dat het meer ligt aan faalangst en onzekerheid van de student zelf. In een dergelijke situaties kan het gericht aanpakken van dat aspect uiteindelijk een cadeautje voor het leven zijn voor deze student!

Of een studentbegeleider die een student keer op keer met dezelfde soort vragen aan ziet komen. Vraag je af of jullie in de communicatie wel op dezelfde golflengte zitten.
Krab eens achter je oor en vraag verder door. Wat is het werkelijke probleem? De lesstof zélf of het omgaan met de digitale wirwar aan sites en instructies?

Oprechte interesse

Ieder gesprek ingaan met onverdeelde aandacht en oprechte interesse is een investering die meer oplevert dan de tijd die het kost! Uiteindelijk zijn we allemaal verschillend en hebben we onze eigen unieke ‘rode jurk’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *