VR-game laat studenten Verpleegkunde ruiken aan praktijk

Er ligt een oudere vrouw in een ziekenhuisbed, ze is flink benauwd. Wat moet je doen? Eerstejaars van de opleiding Verpleegkunde kunnen binnenkort hun eerste ‘praktijkervaring’ opdoen dankzij VR-brillen, in een game die speciaal voor Windesheim is ontwikkeld.

Studenten van Verpleegkunde gaan pas in het tweede jaar op stage, vertelt docent Iris Zwart. En natuurlijk leren ze vóór die tijd al veel over het vak, maar een realistisch beeld van wat het inhoudt om verpleegkundige te zijn, dat krijgen ze nog te weinig voorgeschoteld in jaar één.

Waar begin ik?

Zwart: “We leren onze studenten veel op papier, maar papier praat niet terug. Je mist bijvoorbeeld de communicatie en letterlijke feedback van een patiënt. Daarnaast is voor sommige studenten de vertaling van het geleerde naar de praktijk moeilijk.” Met deze game wil de opleiding hun studenten daar een handje bij helpen. “Door de reallife praktijksituatie in deze Serious Game krijgen ze hopelijk een idee van hoe het voelt om een echte verpleegkundige te zijn.”

In de game, ontwikkeld door GainPlay Studio, bevindt de student zich in een ziekenhuiszaal, ontworpen op basis van foto’s van het UMC in Amsterdam. Een oudere vrouw ligt op bed en is duidelijk benauwd. Zwart: “Het is dan aan de student om de situatie in kaart te brengen. Waar begin ik? Welke acties moet ik ondernemen? De setting is heel realistisch. Studenten kunnen bijvoorbeeld de ademhaling beluisteren.”

Beter beeld van de zorg

In eerste instantie gaat het om een pilot. De opleiding Verpleegkunde heeft twintig VR-brillen aangeschaft, waar nieuwe eerstejaars die in februari aan hun studie zijn begonnen, direct in hun tweede of derde week al mee aan de slag gaan. Ze spelen de game drie keer in het komende halfjaar. Zwart: “De vaardigheden die nodig zijn in de game sluiten aan bij wat ze leren in de eerste twee onderwijsperiodes.”

De verwachting is niet alleen dat eerstejaars dankzij de game gemotiveerd raken en een beter beeld krijgen van de zorg, vertelt Zwart. “We hopen ook dat het helpt bij het reflecteren op hun eigen kunnen. Wat weet ik wel en wat weet ik nog niet? Waar liggen voor mij de verbeter- en ontwikkelpunten? We zien de VR-brillen en de game dus als een duidelijke toevoeging aan het onderwijs.”

De effectiviteit en bruikbaarheid van de game zal worden geëvalueerd door middel van een onderzoek. Zwart: “Ook willen we graag de samenwerking zoeken met andere Verpleegkunde-opleidingen in het land, zodat we samen realistisch en motiverend onderwijs door middel van VR kunnen versterken.” (WvE)

Op maandag 28 februari vindt er tussen 12.00 en 14.00 uur een feestelijke bijeenkomst plaats in G220, waar de VR-brillen en de game officieel worden gepresenteerd. Geïnteresseerden zijn hierbij van harte welkom.

Werken met Virtual Reality is zeker niet nieuw voor de opleiding Verpleegkunde. In gebouw E van Windesheim is een simulatieruimte, de immersive, waar beelden geprojecteerd kunnen worden op de wanden van de ruimte die onder andere kan worden ingericht als ziekenhuiszaal. Studenten wanen zich hierdoor (bijvoorbeeld) op een verpleegafdeling, een gewone huiskamer of de spoedeisende hulp, inclusief piepende machines en geroezemoes van voorbijlopende mensen.

Zie ook: ‘Simulatieruimte bereidt studenten Verpleegkunde voor op praktijk op YouTube

Wil je meer achtergrondinfo over de VR-game?
Lees dan het artikel Studenten Verpleegkunde beter voorbereid op echte patiënten van Gert Scheer functioneel beheerder op Windesheim en master-student Serious Gaming

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.