Studente Yuandi verkoopt zelfgemaakte popcorn met bijzondere smaken. Daar komt meer bij kijken dan je misschien zou denken: “We hebben drie jaar geëxperimenteerd voordat we tevreden waren.”
“Stroopwafel is onze unieke en meest geliefde smaak”, vertelt de 21-jarige Yuandi de Herdt (rechts op de foto), studente Bedrijfskunde op Windesheim Flevoland. Samen met haar zusje Charissa runt ze het bedrijfje Yummy Popcorn waarmee ze zelfgemaakte popcorn verkopen, onder andere aan een wegrestaurant.
Het bedenken en ontwikkelen van de smaken gebeurt gewoon thuis in de keuken van hun ouders. Maar het valt nog niet mee om smaak, samenstelling en productietechniek precies goed te krijgen. “We hebben drie jaar geëxperimenteerd voordat we tevreden waren, bijvoorbeeld over het hechtingsproces. Dat was heel frustrerend. We poffen eerst de mais en voegen daarna de ingrediënten voor de smaak toe, bijvoorbeeld echte stukjes stroopwafel. Maar die blijven niet zomaar aan de popcorn plakken. We hebben allerlei manieren geprobeerd op dat op te lossen, maar veel methodes hadden invloed op de smaak en dat wilden we natuurlijk niet.”
Uiteindelijk vonden ze een slimme en innovatieve oplossing: “We ontdekten dat we met zelfgemaakte karamel de stukjes stroopwafel aan de popcorn konden plakken. Goeie popcorn maken is ingewikkelder dan het lijkt, het wordt echt onderschat!”
Salty chocolate en white cheddar
Het popcorn maken begon als hobby. “Bij ons thuis was zondag altijd bakdag. Vaak gingen we samen popcorn poffen. We zijn heel creatief en houden van experimenteren, dus kwamen we op het idee om andere soorten te maken dan alleen zoet en zout. We probeerden allerlei smaakjes en lieten familie en vrienden proeven. Die waren erg enthousiast!”
Toen ze de receptuur geperfectioneerd hadden, besloten de zussen de popcorn te verkopen en een bedrijf te starten. “We hadden nog helemaal geen plan hoe we dingen aan wilden pakken. Dat was achteraf niet zo handig. Onze popcorn was bijvoorbeeld maar vijf weken houdbaar. Wij eten popcorn natuurlijk meteen op, dus daar dachten we niet over na. Maar bedrijven willen hun voorraad zes tot twaalf maanden kunnen bewaren. Het voelde wel dom dat we helemaal niet aan zoiets belangrijks hadden gedacht.”
“Het was ook niet slim dat we wel vijftien smaken aanboden, want zoveel kun je niet op voorraad hebben. Als er klanten bij ons kwamen moesten ze lang wachten, omdat we hun bestelling ter plekke moesten klaarmaken. Met onze popcornmachine maken we een bepaalde hoeveelheid, dus bij losse bestellingen hielden we altijd over. We hebben ons assortiment toen ingeperkt tot drie smaken: stroopwafel, salty chocolate en white cheddar. Bovendien besloten we ons niet meer op individuele consumenten met losse zakjes te richten. We gingen in zee met wegrestaurant Hajé. Zo konden wij een grote voorraad tegelijk maken en aan het wegrestaurant leveren en daar doen zij de losse verkoop. Verder zijn we in gesprek met een paar groothandelaren die hopelijk onze popcorn willen verkopen.” In de anderhalf jaar dat Yummy Popcorn bestaat, verkochten Yuandi en haar zusje zo’n 1500 zakjes.
Ze hebben inmiddels drie popcornmachines. “Daarmee poffen we de mais. Maar de andere dingen moeten we nog met de hand doen: ingrediënten toevoegen, inpakken, enzovoort. Als we groot genoeg zijn, hopen we ook daarvoor machines te kunnen kopen.”
Experimenteren met nieuwe smaken doen ze nog altijd in de keuken van hun ouders. Maar als ze voorraden voor de verkoop moeten produceren, huren ze een professionele keuken. “Dan moet je voldoen aan allerlei hygiëneregels, dat krijgen we thuis niet voor elkaar.”
Foodtruck
De laatste tijd richten Yuandi en Charissa zich ook weer op individuele klanten. Komende zomer gaan ze voor het eerst hun popcorn verkopen vanuit een foodtruck op verschillende festivals, zoals op het filmfestival Pluk de nacht in Utrecht. “Best spannend, want ik ben van nature niet zo’n verkoper. Het maken en ontwikkelen zijn meer mijn specialiteiten. Ik ben altijd zenuwachtig als ik anderen onze popcorn zie proeven. Zelfs bij vrienden of familie. Vinden ze het wel lekker?”
“Ik heb geen idee hoeveel belangstelling we kunnen verwachten, maar we zijn op alles voorbereid. Zoute popcorn kunnen we ter plekke maken, zoveel als we willen, en van de zoete smaken maken we vooraf gewoon een heleboel. Als we veel overhouden gaat een kennis met een kraampje op de Albert Cuyp het restant verkopen.”
Disneyland
Wat is Yuandi’s uiteindelijke droom voor Yummy Popcorn? “Ik zou het heel tof vinden om onze popcorn in Disneyland te mogen verkopen. Ik ben altijd al fan geweest van Disney. Iedereen moet een keer gelukkig zijn in z’n leven en dat is wat Disney doet. Ik zou daar graag aan meedoen.”
Tekst: Jitse Schipper
Foto: Gerben Rink