Filmpje!

Youtubeonderwijs is hot. Iedereen wil ineens filmpjes maken. Hoor je er helemaal bij. Ook docenten, vooral daartoe aangemoedigd door ‘het management’. Dan ben je dus ‘blended’ bezig. Is mooi voor in de beleidsdocumenten.

Wij hebben op Windesheim ook onze eigen youtube waar docenten hun videomateriaal kunnen neerzetten. Het heet alleen geen youtube, maar ‘mediaportaal’. Hartstikke hip. Eens een middagje op rondgestruind. Ik heb veel gezien, maar weinig hips…

Het was een deerniswekkende verzameling amateuristische filmpjes en slecht verstaanbare hoorcolleges. Als je echt iets saais wilt zien, moet je eens de afscheidsreceptie van onze vorige bovenbaas bekijken. Er zitten zeker ook wel wat leuke filmpjes tussen hoor, maar grosso modo moet ik wel vaststellen dat ik het met studenten te doen heb die deze filmpjes moeten ‘afzien’. Docenten zullen moeten toegeven: lesgeven is wat anders dan presenteren voor de camera.

Ik moet eerlijk zijn: heb het zelf ook geprobeerd en hoewel ik tevreden was, moet ik erkennen: ik ben geen Humberto Tan, om maar eens iemand te noemen. Presenteren voor de camera is een vak, een ambacht. Net als loodgieter zijn, het lijkt makkelijk, maar dat is het dus niet. Toch is de agenda van het mediacentrum afgeladen. Studenten, die vlotte bloggers gewend zijn, moeten nu soms een halfuur naar een saai praathoofd kijken.

Is dat nu vooruitgang? Ik kan me ook niet voorstellen dat onze directeur Henk H. hier blij van wordt, gezien zijn achtergrond bij de televisie. Deze man heeft samengewerkt met de Twan Huizen en de Matthijs van Nieuwkerkens van Nederland. Het zal toch niet zo zijn dat hij met deze filmpjes bij zijn oud-collega’s in Hilversum gaat pronken? “Hee Henk, laat nog eens zo’n filmpje zien”, “kunnen we lachen!” zo zal het klinken bij de eerstvolgende reünie van de NPO. Er wordt door sommigen gezegd: filmpjes gaan hoorcolleges overbodig maken. Ik denk dan: heeft de video de bioscoop overbodig gemaakt? Heeft draagbare muziek, live-muziek overbodig gemaakt? Heeft de film het theater overbodig gemaakt? Nee, natuurlijk niet. De echte chemie zit hem in de beleving: de donkere bioscoopzaal met zijn enorme beeldscherm, het gevoel echt aanwezig te zijn bij wat zich op het toneel afspeelt, een directe geluid van een orkest op een avond in een mooie muziekzaal…

De geschiedenis heeft al diverse malen uitgewezen dat niet iedere innovatie tot een ‘beter’ leven hoeft te leiden.  Maar ja, die filmpjes kunnen natuurlijk een goede aanvulling zijn op een les, daar maak ik zelf ook dankbaar gebruik van. Dat zijn dan wel vaak filmpjes gemaakt door professionals of goede amateurs, waarmee youtube volstaat.

Lang leven de NPO!

D.A.T.A.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.