Windesheim gaat een hoger parkeertarief op het campusterrein invoeren om de parkeerdruk flink te verlagen. Met de auto naar Windesheim reizen moet minder vanzelfsprekend worden voor mensen die dicht bij de campus wonen.
Windesheim krijgt een nieuw Parkeerbeleid, dat ingaat per 1 september 2025. Het voordelige tarief van 3 euro per dag op de campus in Zwolle zal vanaf komend studiejaar alleen nog gelden medewerkers die meer dan 7,5 kilometer van Windesheim wonen én voor een klein aantal uitzonderingsgevallen: studenten en medewerkers die echt afhankelijk zijn van de auto. Alle andere medewerkers en studenten die met de auto komen gaan fors meer betalen voor parkeren. In Zwolle wordt dat 6,50 euro per dag.
Aan het gratis parkeren voor medewerkers in Almere komt een eind. Het voordelige tarief voor medewerkers wordt daar ook 3 euro per dag. Maar personeel dat dichtbij De Landdrost woont mag geen gebruik meer maken van de Windesheimparking. Zij moeten uitwijken naar een openbare parkeerplaats in de omgeving voor 14,40 euro per dag. De overgang voor hen is zo groot dat er een overgangsperiode wordt ingesteld: tot 1 januari 2027 krijgen ze een compensatie zodat ze ook 6,50 per dag betalen.
Het nieuwe beleid is nodig om de parkeerdruk op de terreinen beheersbaar te houden, vertellen Dirk Pieter Halbesma en Raimond Hutten van de afdeling Vastgoed en Facilitair. “Medewerkers en studenten die écht afhankelijk zijn van de auto moeten tijdens de spits een parkeerplek kunnen vinden. De parkings zijn steeds vaker vol tijdens drukke momenten. Dat leidt tot frustratie bij automobilisten die later aankomen en geen plek meer kunnen vinden”, aldus Halbesma.
Vreemdparkeerders
In de groeilocatie Almere was een toename van auto’s te verwachten. Maar waarom is de parkeerdruk op de Zwolse campus ook toegenomen? Halbesma: “We weten het niet precies. Er is sowieso een groeiend aantal ‘vreemdparkeerders’, mensen die niet op Windesheim moeten zijn maar elders in de stad. Verder is in de coronaperiode het aantal studenten dat met de auto komt flink toegenomen en daarna niet meer gedaald. Misschien is een groep studenten toen gewend geraakt aan de auto en is dat blijven doen.”
Van de medewerkers woont ongeveer een derde op fietsafstand (tot 7,5 kilometer van de campus). De Windesheim locaties zijn goed bereikbaar met fiets en openbaar vervoer en fiets. De meeste medewerkers en studenten krijgen de OV-kosten volledig vergoed, terwijl er voor de auto hoogstens een kleine kilometervergoeding wordt betaald. Dus mensen die ver weg wonen zijn veel duurder uit als ze met de auto komen.
Hutten: “Er is een grote groep die dichtbij Windesheim woont en eigenlijk prima met het OV of de fiets kan komen, maar aan de auto gewend is. We hopen dat zij door dit hogere parkeertarief de overstap maken naar OV en fiets. Uit ervaring blijkt dat mensen daar snel aan wennen.”
Twee soorten parkeertarieven
Omdat er nu twee soorten parkeertarieven komen (het normale en het voordelige tarief), wordt daarvoor een administratief systeem opgezet. In Zwolle wordt betalen via de parkeerpas verplicht voor voordelig parkeren. De kentekens van auto’s met een voordelig abonnement worden automatisch herkend bij de slagbomen.
Personeel zonder abonnement dat eenmalig wil parkeren voor het voordelige tarief kan dat doorgeven via HR2Day. In Almere ontbreekt een betaalsysteem op het terrein onder De Landdrost, dus daar verrekenen medewerkers alle parkeerkosten via HR2Day.
Er is een Commissie Bijzondere Parkeerverzoeken ingesteld die de aanvragen voor de voordelige abonnementen behandelt. Voor medewerkers die verder dan 7,5 kilometer van Windesheim wonen is dat eenvoudig, op basis van hun thuisadres. De andere groep die het voordelige tarief bij de commissie kunnen aanvragen zijn medewerkers én studenten die echt niet zonder auto naar Windesheim kunnen komen.
Dat is ten eerste een kleine groep mensen (minder dan 1 procent) die de campus heel moeilijk kunnen bereiken via OV vanuit hun woonplaats. Zij hebben recht op het voordelige tarief als (van deur tot deur) de enkele reis met OV meer dan 60 minuten langer duurt dan de reis met de auto. Ten tweede is er een kleine groep mensen die echt afhankelijk zijn van de auto vanwege een beperking, medische reden of zwaarwegende persoonlijke omstandigheden.
Weinig uitzonderingen
“De commissie maakt weinig uitzonderingen als het gaat om persoonlijke redenen. Zo is het onvoldoende reden als je bijvoorbeeld met de auto komt wegens extra kosten, andere werkzaamheden naast Windesheim, of de auto pakt om de kinderen eerst naar school te brengen. Wel in aanmerking komt bijvoorbeeld een medewerker die structureel tijdens werkdagen meermaals op en neer moet rijden voor Windesheim.”
Maken studenten veel gebruik van de Zwolse parkeerplaatsen? Hutten: “Op de drukke momenten zien we ongeveer evenveel auto’s van studenten als medewerkers, allebei ongeveer veertig procent. Veertien procent zijn auto’s van bezoekers en acht procent is van een vreemdparkeerder.”
Het drukst zijn de parkeerplaatsen tussen 9 en 15 uur. Op dinsdag staan de terreinen dan bijna altijd vol. De maandag en donderdag zijn ook altijd druk, woensdag en vrijdag zijn rustigere dagen.
“We hopen dat de tarievenverhoging er in Zwolle toe leidt dat de bezetting tijdens dinsdag-piek weer onder de 100 procent duikt en er op de andere dagen weer ruim voldoende parkeerplekken zijn”, aldus Hutten.
tekst: Ernest Mettes
foto: Herman Engbers