Rondweg campus: een tienjarenplan

De opening van Windesheims nieuwe rondweg lijkt nu een vanzelfsprekendheid, maar hieraan gingen meer dan tien jaar plannen en bouwvoorbereidingen vooraf.

Met ingang van het nieuwe studiejaar 2022-2023 kon de rondweg voor autoverkeer rond de Zwolse campus eindelijk in gebruik genomen worden. Windesheims afdeling vastgoed en huisvesting is er sinds 2010 mee bezig geweest om de weg te realiseren.

Eind augustus werd de rondweg in gebruik genomen

Met de opening kwam er een eind aan de jaarlijkse verkeersdrukte tijdens de ochtendspits vóór de campus. Vooral vóór het hoofdgebouw ontstonden vaak chaotische en verkeersonveilige situaties waarbij grote stromen auto’s, fietsers en overstekende voetgangers elkaar kruisten.

Illustratie: Broekbakema

Maar voortaan is het dus rustiger vóór het hoofdgebouw, want de automobilisten komen niet meer binnenrijden via de kruising Burgemeester van Walsumlaan en Campus. Het verkeer vanaf de IJsselallee gaat direct de rondweg op, richting de grote parkeerplaatsen. Slechts een klein deel auto’s rijdt nog via de oude route richting Greijdanus college en de kleine parkeerplaats P5. Doordat de rondweg éénrichtingsverkeer is, kunnen auto’s op de rondweg alleen nog uitrijden aan de zijde van Greijdanus.

De eerste architect van de campus tekende in de jaren ’80 al schetsen voor een rondweg rond het hogeschoolcomplex. De Zwolse hogeschool zou immers flink gaan groeien. Maar terwijl dat gebeurde waren latere bouwmeesters zo druk bezig om het hele terrein vol te bouwen, dat ze vergaten om overal ruimte over te laten voor een rondweg.

Opstoppingen voor het hoofdgebouw waren tot vorig jaar heel gewoon
(foto: augustus 2015)

Vanaf eind jaren negentig raakte de route door de wijk overbelast tijdens de ochtendspits. Er werden kleine en grote oplossingen bedacht om de verkeersdrukte vóór het hoofdgebouw en op de Pilotenlaan te beteugelen. Dat hielp onvoldoende en uiteindelijk moesten er jaarlijks van augustus tot oktober verkeersregelaars worden ingezet om de stromen verkeer in goede banen te leiden. Zo’n vijftien jaar geleden werd duidelijk dat de rondweg eigenlijk niet langer op zich kon laten wachten. De vraag was alleen nog wanneer.

Bij de komst van nieuwe gebouwen op de campus, gebouw X in 2010 en gebouw Z in 2014, werden al delen van de rondweg aangelegd. In de jaren daarna werden steeds andere varianten geopperd voor het afbouwen van de rondweg.

Het halfronde gebouw H moest weg om ruimte te maken voor de rondweg

Het grootste obstakel werd de ingang van de rondweg bij de afslag van de IJsselallee: bij het maken van de tekeningen werd duidelijk dat het – inmiddels voormalige – halfronde gebouw H (zie luchtfoto) te veel in de weg stond en zou moeten worden afgebroken.

In 2019 werd het definitieve plan voor het afmaken van de rondweg goedgekeurd. Tegelijk werden de eerste ideeën opgetekend voor een groener campushart: de wegen die dwars dóór de campus lopen, kunnen na de komst van de rondweg immers plaats maken voor langzaam-verkeersroutes en meer groene ruimte rond de gebouwen. (Over dat nieuwe project lees je binnenkort meer in WIN)

Vanaf maart 2021 startte de afdeling Vastgoed & Facilities met het definitief afmaken van de rondweg. Tijdens de zomervakantie van vorig jaar werd gebouw H afgebroken en het bruggetje over de sloot geplaatst om de ingang voor de rondweg te creëren. Daarna werden de parkeerplaatsen achter gebouwen D tot en met G gewijzigd en de nieuwe rondweg erlangs gelegd.

Het laatste tracé van de rondweg, de bushalte, de uitgang en de parkeerplaatsen achter gebouwen Z en S werd in het voorjaar en de zomervakantie van 2022 afgemaakt. Vlak vóór de opening van het nieuwe studiejaar werd er nog hard gewerkt om alles op tijd af te krijgen.

Eerdere artikelen van WIN over de aanleg van de rondweg vind je hieronder:

Vernieuwing parkeerplaatsen voor rondweg

Eerste deel nieuwe rondweg aangelegd

Eyecatcher gebouw H wordt gesloopt

Rondweg om campus volgend jaar klaar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.