Rondweg om campus volgend jaar klaar

De bouwwerkzaamheden voor de rondweg, een eenrichtingsweg rondom de gehele Zwolse campus, gaan binnenkort van start. In de zomervakantie wordt gebouw H afgebroken om de nieuwe inrit voor de rondweg mogelijk te maken.

Als de rondweg klaar is zullen auto’s vlakbij de afslag van de IJsselallee de inrit oprijden en bij Greijdanus de rondweg uitrijden. In september 2022 moet de rondweg klaar zijn. De meeste werkzaamheden gebeuren tijdens de zomervakanties van 2021 en 2022.

De voorbereidingen beginnen dit voorjaar, maar het meeste bouw- en sloopwerk gebeurt komende zomervakantie. Dan wordt aan de Burgemeester van Walsumlaan een duiker in de sloot geplaatst met een brug erover naar de nieuwe inrit. Vervolgens wordt gebouw H (het halfronde gebouw op de luchtfoto) afgebroken. Achter de gebouwen E, F en G komen opstelplaatsen en slagbomen. De rondweg voert langs de parkeerplaatsen richting gebouw T en de parkings P1 en P3.

Doorstroming

Een complete rondweg om de campus staat al jaren op het verlanglijstje van Windesheim (de rondweg is rood aangegeven op de illustratie, uit het plan campusontwikkeling tot 2035). Bij de aanleg van gebouwen X en Z is al een groot deel aangelegd. Belangrijkste doel is de doorstroming van het verkeer te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

In de huidige verkeersstromen ontstaan, vooral tijdens de ochtendspits, opstoppingen en onveilige situaties: grote aantallen voetgangers, fietsers en auto’s op weg op weg naar de campus, kruisen elkaar op de Burgemeester van Walsumlaan. Met name op de kruising met de Pilotenlaan en op de kruising vóór het entreegebouw gebeuren regelmatig verkeersincidenten en bijna-ongelukken.

Zo komen auto’s momenteel van de IJsselallee op de Burg. van Walsumlaan,
ze moeten langs het entreegebouw naar de parkings. Straks gaan ze
hier al rechtsaf over de sloot naar de inrit van de rondweg achter de gebouwen.

Groen campushart

De oplossing voor de verkeersproblematiek is het scheiden van het (grootste deel van het) gemotoriseerde verkeer van het langzaam-verkeer, middels de rondweg. Alleen autoverkeer naar Greijdanus en naar de kleine parking P2 komt straks nog binnen langs het entreegebouw. Bijkomend voordeel van de rondweg is dat de huidige weg naar de parkeerplaatsen, die nu dwars dóór de campus loopt, plaats kan maken voor een langzaam-verkeersroute en een groen campushart.

Beste plek voor de nieuwe inrit is vlakbij de afslag van de IJsselallee, tegenover de inrit naar het Leger des Heils op de Burgemeester van Walsumlaan (zie tekening hieronder).

De Burg. van Walsumlaan krijgt extra rijstroken naar
de inrit van de nieuwe rondweg.

Gebouw H moet worden afgebroken om de inrit mogelijk te maken. “Een inrit dichter bij de IJsselallee was niet mogelijk, omdat dat files zou veroorzaken op die weg. En ook op Windesheimterrein was langs de waterkant onvoldoende ruimte voor een weg langs gebouw H”, vertelt Dirk Pieter Halbesma, manager vastgoed en facilities. “Het kunstwerk daar kan niet worden verplaatst, omdat er een gemaal onder zit.”

Het kunstwerk op het gemaal en ook de treurwilg (links op de foto)
kunnen blijven staan, maar het markante halfronde gebouw H moet
worden afgebroken om de rondweg mogelijk te maken.

Sloop gebouw H

De rondweg is deel van een serie grote verbouwingen op de campus. De aanleg zou eigenlijk volgend jaar pas beginnen, als ook het oude gebouw D kan worden afgebroken. Maar onlangs is besloten om de rondweg al eerder aan te leggen. Volgens Halbesma wordt het technisch ontwerp deze maand afgerond en daarna de aanbesteding opgestart.

Met de sloop van H wordt half juni gestart, daarbij wordt rekening gehouden met de laatste toetsen. Eind september moet het weggedeelte tussen G en D klaar zijn. In 2022 wordt onder meer het weggedeelte achter S nog aangepakt, in september 2022 kan de rondweg in gebruik genomen worden.

Tekst: Ernest Mettes
Illustratie: Broekbakema
Tekening: Copijn Landschapsarchitecten

Lees alles over de campusontwikkeling tot 2035 in het eerdere WIN artikel: ‘Geen nieuwbouw nodig’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *