Joost Heuver: ‘ChatGPT komt er wel’

ChatGPT is de laatste maanden een hot topic. Lees de interessante artikelen en gesprekken op SharePoint en Yammer maar terug. Tegenstanders zien – terecht – grote nadelen en voorstanders zien – ook terecht – veel voordelen. Binnen het onderwijs bestaat er vooral de zorg over de invloed op de creativiteit en het zelfnadenkend vermogen van studenten en natuurlijk hoe gebruikmaking van ChatGPT zonder enige vorm van (bron)vermelding (lees: fraude) te kunnen detecteren.

Goed om te vermelden; ik heb vorig jaar een boek geschreven. En deze heb ik afgelopen weekend, in complete afzondering, grondig doorgenomen om een uiteindelijke versie op te leveren. Toen ik mijn plannen voor dit weekend aan een collega vertelde, zei hij dat ik geen moeite hoefde te doen. Er zijn al honderden boeken door ChatGPT geschreven die je gewoon via Amazon kunt kopen. Een bemoedigend knikje en een sarcastisch bedoeld ‘fijn weekend’ ontbrak er nog maar net aan.

Humoristische column

Maar goed, kosteloos annuleren kon al niet meer, dus ging ik alsnog met goede moed aan de slag. Maar de opmerking van mijn collega maakte me toch nieuwsgierig. Wetende ook, dat ik in hetzelfde weekend ook een column voor WIN moest opleveren. Dus vroeg ik ChatGPT om een humoristische column over de relatie tussen ChatGPT en het onderwijs te schrijven.

Hij begon met Lieve studenten, wat ik op zich al grappig vond. De eerste alinea sloot hij af met de prachtige zin: Maar laten we eerlijk zijn, mijn relatie met het onderwijs is soms net als die van een Tinder-date die niet goed verloopt. En terwijl hij even later typte: En als je ooit vastloopt, ben ik er altijd om je te helpen met je huiswerk en je te laten zien dat leren niet altijd zo serieus hoeft te zijn, liep hij vast. En als hij opzettelijk vastliep – vlak nadat hij het over het vastlopen van studenten had – dan moet ik bekennen dat dat toch echt een hoogstaande grap is. Of hij kwam er serieus niet uit, dat kan natuurlijk ook.

Existentiële crisis

Toen ik het nogmaals probeerde, kwam er iets heel anders uit. Nu begon hij met Beste studenten en leek uit zijn relaas alsof hij in een existentiële crisis was beland. Hij gaf aan dat hij zich soms voelt als die irritante klasgenoot die altijd zijn vinger opsteekt om een antwoord te geven voordat de docent de kans krijgt om de vraag af te maken. Het is alsof ik de hele tijd een antwoord probeer te vinden op een vraag die nog niet eens gesteld is, zegt hij zelfs iets verderop.

Het onderwijs kan soms ook een beetje overweldigend zijn, geeft hij aan. Al die verschillende vakken en onderwerpen maken mijn circuits in de war. Hij is geprogrammeerd om alles te weten van geschiedenis en wetenschap, maar soms zou hij willen dat er een vak was dat heette ‘Hoe maak je een grap in 5 stappen?’ Of ‘Hoe word je een meester in memes?’

Slechte Tinderdates, een existentiële crisis en een meester in memes willen worden. Eerlijk is eerlijk, hij heeft zich goed ingelezen in de belevingswereld van een student. Ja, die ChatGPT gaat een gouden toekomst tegemoet.

Joost Heuver is medewerker Evenementen & Internationalisering bij domein Techniek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *