Cor Niks: ‘Schoonmaakwoede op laptop?’

Soms word je getriggerd door een heel klein berichtje op Sharenet wat niet zo belangrijk lijkt, maar uiteindelijk misschien wel staat voor iets groots.
Ik verbaasde me om op Sharenet het volgende berichtje te lezen: ‘Geen uitleenlaptops meer beschikbaar via het Servicepoint van domein B&E’. Een leenlaptop haal je vanaf nu bij het ICT-loket in gebouw F.

Wie mij kent weet dat ik op zoek ga naar antwoorden over het waarom van dit bericht.  Wat maakt dat er geen uitleenlaptops meer te krijgen zijn in gebouw A, dicht bij de plek waar ik werk en waar juist nu mijn studenten hem zouden willen gebruiken?
Het credo ‘Windesheim dichter bij jou’ wordt op deze wijze vooral ‘Windesheim verder van jou af’.

Ontevredenheid

Het halen en brengen van een laptop kost nu meer tijd en zal ook leiden tot langere wachttijden, doordat iedere lener een formulier moet invullen bij die ene balie in F. Iets wat op dit moment verspreid gebeurt over de diverse servicebalies en voor zover ik kon nagaan niet tot enige klacht of ontevredenheid heeft geleid.  

Natuurlijk zal er een goede reden zijn om het anders te gaan doen. Dat is toch altijd zo? Aangezien de reden niet in het berichtje staat mag ik er vast wel over fantaseren. Fantaseer je mee?

Gepoetst

Er is vast een eng computervirus op de hogeschool dat onze laptops infecteert. Dus het is zaak om ze zo min mogelijk uit te lenen. De drempel (afstand) te verhogen zal de uitleen verminderen en kans op besmetting verlagen.
Of elke computer moet na gebruik helemaal worden gepoetst door mensen van de ICT-servicebalie want zij hebben liefde voor het apparaat en maken hem zingend schoon en kans op beschadigen is dan minimaal.
Wat ook nog zou kunnen is dat elke computer weer centraal moet worden ingeleverd om via de geïnstalleerde “afluistersoftware” te kunnen zien of er wel fraudeproof is omgegaan met de leenlaptop.

Maar zoals vaak met fantasieën zal er vast een eenvoudigere verklaring zijn waarom het centraal geregeld moet worden en niet meer dicht bij de spreekwoordelijke klant.

Bijscholing

Hier ligt de uitdaging voor diegene die het bericht op Sharenet heeft opgesteld.  Vanuit mijn lezersperspectief dan zo net voor de vakantie toch nog maar een gratis advies voor een volgend bericht.

Berichtgeving waarin nut en noodzaak van besluiten niet wordt vermeld helpt niet om ze te snappen en kan vele fantasieën opleveren bij de lezer.
Centraliseren (zoals hier is besloten) lijkt vaak een oplossing voor een probleem, maar daar wordt het meestal niet persoonlijker en gezelliger van (werkplezier). Soms kan een kleine bijscholing helpen om alles zo te houden zoals het is.

Zuinig

Dus servicepointmedewerkers van de domeinen, wil je je uitleenlaptops behouden dan daag ik jullie uit om ook te leren poetsen (met zang), zuinig om te gaan met de laptops en om te leren hoe de onderzoekssoftware om fraude te ontdekken werkt.
Of zou er toch een hele andere belangrijke reden zijn om het uitlenen te centraliseren?

Ik wens iedereen een hele fijne persoonlijke, unieke en uitdagende vakantieperiode. Tot volgend collegejaar!

Cor Niks is docent psychomotorische therapie bij de calo

Er zijn 2 reacties op «Cor Niks: ‘Schoonmaakwoede op laptop?’»

  1. Albert Luth - ICT Servicemanager schreef:

    Windesheim voorziet alle medewerkers van de mogelijkheid met een computer te kunnen werken. Dat doet ze door met name laptops aan alle medewerkers in bruikleen te geven.
    Desondanks kan het toch handig zijn om even tijdelijk een laptop te kunnen lenen, bijv. als je vergeten bent je laptop mee te nemen, of als er een gastdocent komt die een laptop nodig heeft om les te kunnen geven. Ook kan er sprake zijn van een evenement waarin we de participanten een kant-en-klare ict-omgeving willen aanbieden, incl. laptop.
    Deze mogelijkheden zijn er en blijven er ook.

    Het is echter gebleken dat er na gebruik soms gegevens van de gebruiker op de laptop blijven staan. Gegevens die door een handige volgende gebruiker zijn in te zien. Dit is zeer onwenselijk.
    Om toch een garantie te kunnen geven de laptops veilig gebruikt kunnen worden, moeten ze na gebruik direct worden ingeleverd, gewist en door IVT opnieuw worden ingespoeld. Dat is nogal een klusje.

    Omwille van de organiseerbaarheid worden de voorraad uitleenlaptops door de Frontoffice van IVT beheerd en worden werkzaamheden ook daar uitgevoerd.
    De servicepunten kunnen overigens desgewenst een laptop voor een eigen medewerker bij IVT reserveren. In overleg kunnen we bespreken hoe we het beste kunnen omgaan met het vervoeren van de leenlaptops van en naar de IVT Frontoffice op F2.

  2. Cor schreef:

    Soms is fantaseren over de reden toch leuker ;-).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *