Beetje Tamagotchi, beetje Pokémon Go

Ontwikkel een mobiele game waardoor jongeren drukke plekken vermijden. Met deze moeilijke opdracht gingen vijf studenten van de Windesheim-minor game studio aan de slag.

Even iets halen bij de McDonalds of shoppen bij de Primark: leuk, maar het zijn wel plekken waar het erg druk kan zijn. En hou dan maar eens anderhalve meter afstand. Hoe richten we de nieuwe samenleving in en hoe zorg je er voor dat iedereen zich houdt aan de coronavoorschriften? Gemeente Zwolle en de opleiding hbo-ict van Windesheim stortten zich samen op deze ‘corona challenge’.

Drukke locaties

Vijf studenten die op Windesheim de minor game studio volgen, kregen daarom enkele weken geleden de opdracht een game voor de smartphone te bedenken en te ontwikkelen. Doel van het spel? Zwolse jongeren tussen de 15 en 18 jaar op een leuke manier verleiden om drukke locaties te vermijden, en juist de rust op te zoeken.

De studenten, afkomstig van drie verschillende onderwijsinstellingen uit Zwolle en Amsterdam, gingen meteen druk aan de slag, vertelt ict-docent Teun Lucassen. “Er kwamen diverse ideeën over hoe je dit kunt aanpakken op tafel. Ter inspiratie keken de studenten bijvoorbeeld naar zogeheten location based games als Pokémon Go en geocaching.”

Ook Cluedo, maar dan in het bos, en een variant op Monopoly, waarbij spelers virtueel door het centrum van Zwolle rondlopen, kwamen voorbij. Lucassen: “Dat iemand eigenaar kan worden van de McDonalds en dat het andere spelers punten kost als ze daar komen. Hoe leuk zou zoiets zijn?”

Quest voor voedsel

Vorige week hadden de studenten een eerste concept-idee klaar. “We gaan een game ontwikkelen waarbij spelers een diertje moeten verzorgen”, vertelt Marc van Spronsen, die de opleiding tot game developer volgt aan de Hogeschool van Amsterdam. “Spelers moeten hun beestje eten geven en rustig en tevreden houden. Om dat te bereiken kunnen ze ‘quests’ doen, een zoektocht naar prijzen zoals voedsel, een kledingstuk, een hok of een nieuw diertje.”

“Om een idee te geven van hoe het eruit gaat zien: een kruising tussen Tamagotchi en Pokémon Go. Maar dan maken wij er helemaal ons eigen ding van.”

Aaibaar of stoer

“De beste prijzen komen natuurlijk op de rustige plekken te liggen”, vult Windesheimstudent Niels te Bogt aan. “En als je beestje langs drukke locaties komt, wordt ‘ie ziek.”

Spelers lopen in de game rond in het centrum van Zwolle. De niet-bestaande wezentjes ontwerpen de studenten zelf. Daar is een mooie rol weggelegd voor Rowan Boersma en Martin Visser, die beide de opleiding media vormgever – motion design volgen op het Cibap. Martin: “Het ene beestje is wat stoerder, de andere juist aaibaarder. Dus voor elk wat wils.”

Toegankelijkheid

Naast Windesheim en Gemeente Zwolle zijn twee interessant partijen betrokken, vertelt docent Teun Lucassen. Bartiméus, een belangenorganisatie voor blinden en slechtzienden, en softwarebedrijf Esri, gespecialiseerd in geolocatie. Lucassen: “Esri levert kaartdata en voor Bartiméus is uiteraard de toegankelijkheid van de mobiele game van groot belang.”

HvA-student Quoc Tran: “We willen onder andere audio cues toevoegen aan de game. Zodat je beestje bijvoorbeeld ‘ik heb honger’ zegt, of grappige geluidjes maakt als feedback op wat je doet. Ook maken we de tekstgrootte aanpasbaar.”

Aantrekkelijk en speelbaar

Maar hoe krijgen ze jongeren zo ver dat ze de game graag willen spelen? HvA-student Marc: “Wij moeten er voor zorgen dat het gewoon echt een tof spel wordt. Deze game valt in de categorie ‘serious game’, maar daarbij focussen we op dat het aantrekkelijk en speelbaar moet zijn. We willen de game op den duur ook testen op jongeren om te zien wat ze er van vinden. En uiteindelijk hopen we dat het aanslaat en dat ze het onderling gaan verspreiden.”

Werkend prototype

De vijf studenten werken een halfjaar lang aan de game. Of het daarna ook al een kant-en-klare app is die op elke smartphone kan worden gespeeld, is nog de vraag. Het vijftal leveren in ieder geval een werkend prototype af, vertelt Lucassen.

“Verder hangt het af van het ambitieniveau van de applicatie. Als de studenten een geniaal concept helemaal kunnen uitwerken, gaan we dat zeker doen. En als bijvoorbeeld een commerciële partij na afloop van de minor het van ons over neemt, gaan we maximaal bijdragen om van deze mobiele game een realiteit van te maken.”

Op de foto, van links naar rechts: Niels, Rowan, Quoc, Martin en Marc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *