Waar is dat feestje?!

Zo organiseer je een geslaagde party

Feestjes: de één is een knallend succes, terwijl de ander als een nachtkaars uitgaat. Wat maakt nou het verschil tussen een knalfuif en een miskleun?

Je kent ze wel, die feestjes waar je nog jaren over napraat omdat ze zo ontzettend vet waren. In een mensenmassa stond je tot diep in de nacht te zweten, met in je hand het lekkerste bier en uit de luidsprekers de beste muziek. Maar hoe zet je zelf zoiets neer?

“Een goed feestje staat of valt met goede planning en promotie,” vertelt derdejaars Marjanne Klasen (19), voorzitter van studentenvereniging ZHTC. Gedurende het jaar organiseert de vereniging allerlei feesten. “Als studenten tentamenstress hebben of blut zijn, komen ze niet. Daarom plannen wij een feestje zoveel mogelijk ná de uitbetaling van de stufi en ná toetsweken.” De verschillende verenigingen houden elkaar goed in de gaten als het aankomt op timing. “Wij gaan geen feest geven tijdens de bierweek van ZHTC, dan komt er niemand,” vertelt Huub Mickers (21), voorzitter van Oikos Nomos. Marjanne: “En tijdens het kerstgala van Oikos Nomos organiseren wij niks, dan is iedereen daar!”

Gratis drank
Maar hoe zorg je er nou voor dat er mensen op je feestje komen? Marjanne: “We beginnen minimaal een maand van tevoren met de promotie. We maken een evenement aan op Facebook, ontwerpen flyers en posters. Twee weken van tevoren gaan we knallen: flyers uitdelen, posters ophangen, een aankondiging op de lichtkrant op Windesheim en natuurlijk praten we er veel over: mond-tot-mond-reclame werkt altijd goed. Een feest een paar dagen van tevoren pas aankondigen werkt echt niet, dan hebben alle studenten al plannen en komt er niemand.” Huub: “Facebook doet wonderen. We doen vaak een actie, dat de eerste vijf bezoekers een gratis shotje krijgen bijvoorbeeld. Dat wordt vaak geliked en gedeeld. Het is niet zo dat mensen extra vroeg komen voor dat shotje, maar een gratis drankje is natuurlijk mooi meegenomen!”

Helium en nep-koeien
Originele thema’s doen het altijd goed. Marjanne: “Een standaard blacklight-feestje is overal wel te vinden, dus daar moet je dan een eigen twist aan geven. In het voorjaar organiseerden wij bijvoorbeeld een helium karaoke-party. Dat is lekker gek, zingen met zo’n hoog stemmetje. Dus daar kwamen de mensen wel op af!” Boreas organiseert zo’n vijf keer per jaar een thema-avond. Voorzitter Erik van der Eerden: “Wij geven vooral themafeesten waar je je niet raar hoeft te verkleden, daar heeft niet iedereen zin in. Tijdens de Bruisweken hebben we een ballenbak gemaakt van een van de kamers van onze soos. De eerstejaars en Boreanen gingen flink los!” Huub: “Thema-feestjes zijn inderdaad het leukst, dan kun je los gaan met creativiteit. Vorig haar organiseerden wij een boerenfeest, compleet met hooibalen en een nep-koe die je kon melken. Mensen kwamen op klompen. Geweldig!”

Maar wat moet je nou écht niet doen? Erik: “Een indoor food fight! Elk jaar rond onze verjaardag houden we een taartbakwedstrijd in Het Vliegende Paard. Tijdens de eerste editie begon iemand spontaan met een taart te gooien. Daar was het Paard niet zo blij mee, want de blauwe slagroom zat aan het plafond!”

 

Al 17 jaar feest in het Paard


Kroegbaas Dennis Kaatman werkt al 17 jaar in het Vliegende Paard, de Zwolse studentenkroeg die elk weekend stampvol zit. Met gemiddeld drie feesten per week heeft Dennis dan ook al honderden feesten georganiseerd.

Maar een goed feestje geven doe je niet zomaar. Door een dj achter de draaitafels te zetten die drie keer eerder heeft gedraaid en een paar slingers op te hangen, heb je nog geen tof feest. Mensen onderschatten vaak wat er allemaal bij komt kijken.”

Ook Dennis geeft aan dat een goede voorbereiding en goede promotie cruciaal is. “En een artiest met een gevestigde naam neerzetten helpt, maar ook dat is geen garantie tot succes.”

Dennis organiseerde ooit een danceavond in de kelder waarvan hij dacht dat het een gouden idee was. “Ik heb er veel tijd en energie in gestoken, maar er stonden elke keer maar een stuk of drie mensen op de dansvloer. Om te huilen! Maar ook dat hoort erbij als je feestjes organiseert.”

Gelukkig gaat het vaker goed dan fout. “In juli hebben we bijvoorbeeld een Pokémon Go-avond georganiseerd. Wél vlak voordat de stufi werd uitbetaald, maar door het originele en populaire thema was het volle bak. Mensen kwamen verkleed als Pokémons en als je vijf bier bestelde, kreeg je een powerbank om je telefoon op te laden, zodat je nog meer Pokémons kon vangen.”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Herman Engbers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *