In het Beleidskader Eigen Leerroute staat dat de eigen leerroute vraagt om ‘zelfregulerend vermogen van de student’ en om een nieuwe SB’er. Er komen ‘basis SB’ers’ en ‘expert SB’ers’, die de keuzes die studenten maken beoordelen. Goed idee?
Ik merk dat de eigen leerroute studenten sneller ‘lerend maakt’. Als we dit samen durven omarmen, kunnen we de kwaliteit positief gaan versterken. Het hangt af van de uitvoering: heldere leeruitkomsten, goede systemen etc. en vooral: betrokken docenten. Marrie Verboom – Van Leeuwen
De inzet van SB-ers bij het maken van studiekeuzes is een lapmiddel. Het probleem ligt in de systemen die we nu gebruiken. Door gebruiksonvriendelijke programma’s die nog volop kampen met kinderziektes is de flexibiliteit eerder af- dan toegenomen. Mede daardoor is de Eigen Leerroute op dit moment nog grotendeels fictie. Maak een pas op de plaats en zorg eerst dat alle systemen goed werken en gebruiksvriendelijk zijn. Bas den Herder
Twee typen SB’ers lijkt mij overbodig. In veruit de meeste gevallen kan begeleiding van aanstaande professionals binnen bestaande opleidingsstructuren plaatsvinden. Alleen in uitzonderlijke situaties is aanvullende expertise nodig. Die extra ondersteuning kan beter domein specifiek of Windesheimbreed worden georganiseerd, in plaats van structurele rolverdeling in basis- en expert-SB’ers. Bruno Oldeboom
Ik heb de afgelopen jaren een chronische allergie gekregen van alle zwatelpraat in het kader van de ‘flexibele leerroute’. Alleen al van de term ‘zelfregulerend vermogen van de student’ gaan mijn nekharen kaarsrecht overeind staan. Zo praat je niet over studenten, het zijn mensen die respect verdienen. Onze voltijdstudenten leven in een leeftijdsfase waarin ze hun identiteit aan het vormen zijn en deze generatie doet dit in een uitermate verwarrend tijdperk. Het concept ‘eigen leerroute’ maakt de verwarring alleen maar groter. Daar helpt geen ‘basis SB-er’, ‘expert SB-er’ of ‘opper SB-er’ tegen. Daar helpen alleen strak ingekaderd kleinschalig onderwijs met deskundige en inspirerende docenten. Eelco Boss
Het zijn verdrietige tijden. Extreme bezuinigingen, dalende studentenaantallen en een veel te laag slagingspercentage. Klassen vervangen door digitale leerpaden en vakdocenten door (goedkopere) studentbegeleiders is de keuze die onze beleidsmakers en bestuurders maken om door deze crisis heen te komen. Die keuze is de mijne niet, maar ik begrijp het wel vanuit bezuinigingsperspectief. Een tip vanuit mijn pet als adviseur diversiteit en inclusie. Alstublieft geen ‘’basis’’ en ‘’expert’’ functies. Dat klinkt me bijna Noord-Koreaans in de oren. John ter Horst