HYBRIDE WERKEN (4) Cor Niks: ‘Het gaat erom, wat is de beste manier van lesgeven?’

Windesheim is bezig met een revolutie op de werkvloer, genaamd hybride werken. Na de coronapandemie is werken op de campus niet langer de regel. Blijven docenten en medewerkers straks een paar dagen per week thuiswerken? Komen er regels voor hybride werken en zo ja, wie bepaalt die? WIN sprak vier belangrijke spelers.

In dit vierde interview over hybride werken: Cor Niks, lid van de centrale medezeggenschapsraad. “Het gaat erom: wat is de beste manier van lesgeven?”

Heeft de Centrale Medezeggenschapsraad al een standpunt over hybride werken ingenomen?

‘Nee, maar persoonlijk, als docent van Windesheim, wil ik er wel wat over zeggen. We worden als CMR overigens redelijk overvallen door het tempo waarmee het College momenteel allerlei “regels” afkondigt of duidingen doet waarin wordt gesuggereerd dat we met zijn allen vooral hybride gaan werken.
Eén voorbeeld is de verandering in de regeling van de reiskostenvergoeding. Het CvB heeft hierover al van alles naar buiten gebracht maar is nog niet bij de CMR langs geweest, en wij moeten er ook iets van vinden. In ons commissie overleg met de afdeling HR hebben we er al wel een en ander over gehoord, maar we hebben nog geen formeel voorstel gezien.’

Vloeit hybride werken automatisch de organisatie in?

Iedere werkgever mag van alles zeggen en van alles organiseren, en dus ook een Task Force hybride werken in het leven roepen…

‘Maar er komt een moment dat er wijzigingen moeten worden doorgevoerd. En dan is de CMR aan zet. Hybride werken is zo’n dossier. Er worden stapjes gezet maar het College lijkt even te vergeten dat daar een formeel traject aan vastzit waar wij medezeggenschap over hebben.
De trend lijkt te zijn: je kondigt een experiment aan, iedereen mag het uitproberen en dan vloeit het automatisch de organisatie in. Om een voorbeeld te geven: het College kan medewerkers niet verplichten om thuis te gaan werken. Maar ondertussen worden de regelgeving en de inrichting van de hogeschool gevoelsmatig op sommige werkplekken wél die kant op gestuurd.’

‘Ik heb er ook niks op tegen als mensen daarin meegaan. Maar er zitten aan dat soort veranderingen vaak een paar formele dingen waar de CMR naar moet kijken, bijvoorbeeld of zoiets wel positief uitpakt voor medewerkers en studenten.
Neem weer die reiskosten. We gaan ernaar toe dat medewerkers die met de auto of fiets komen, en die vaker dan twee dagen per week op de campus willen werken, elke maand reiskosten moeten declareren. Je moet het bijhouden, en dan invoeren in de, laat ik het zo zeggen, niet echt gebruiksvriendelijke omgeving van Oracle. Dat wordt minder fijn, en foutgevoeliger voor medewerkers.
Wel heb ik afgelopen donderdag begrepen dat dit te maken heeft met fiscale regels en dat we in de nabije toekomst met HRtoday gaan werken, een gebruiksvriendelijk programma waarin het bijhouden weinig moeite en tijd gaat kosten. Hopelijk gaat dit ook zo zijn.’

De medezeggenschapsraad wil onderzoeken of hybride werken positief uitpakt voor medewerkers en studenten

Wat vind je van de glazen hokjes die hier en daar zijn neergezet?

‘Men denkt dat die hokjes geschikt zijn om bijvoorbeeld online college te geven of even een SB gesprek te voeren. Ik ben in een van die hokjes gaan zitten, en heb zitten praten tegen mijn beeldscherm, en collega’s die buiten stonden hoorden letterlijk wat ik zei.
Bij lesgeven is dat niet erg maar wat als je een persoonlijk gesprek wilt voeren? En je hoort ín dat hokje natuurlijk ook alles wat er buiten gebeurt.
Kortom, die hokjes zijn leuk bedacht, ze worden als experiment weggezet, maar ze helpen niet. Even afgezien van de vraag of je lang in zo’n vissenkom wil zitten.’

Zoiets neerzetten wekt de indruk dat alles al besloten is. Velen zijn daar bang voor.

‘Bij BMR kreeg een aantal docenten voor de vakantie te horen: “geef aan welke lessen je voortaan online gaat geven.” Maar zo werkt het niet. Dat soort uitspraken zijn wat mij betreft niet oké. Het gaat erom: wat is didactisch de beste manier van lesgeven? Dat kan online zijn. Je moet het niet omdraaien. De inhoud gaat vóór.’

Wat is didactisch de beste manier van lesgeven?

Is het denkbaar dat Windesheim echt gaat afkondigen: ‘zo- en zoveel uren mag je op de campus zijn’?

‘Dan kom je aan onze visie op onderwijs, aan het Onderwijsconcept en daar moet de CMR wél iets van vinden. Streefgetallen, dat moet je niet willen. En wat zijn ze waard?
Google heeft bijgehouden hoe de verkeersverplaatsingen zich ontwikkelden de laatste maanden. We zitten bijna weer op het oude pre-corona niveau. Men zegt wel het fijn te vinden om thuis te werken, maar het is ook gewoon fijn om bij collega’s binnen te lopen, om koffie te drinken. En zeker onze studenten vinden het nodig en heel fijn om ons live te ontmoeten!
Ik verwacht dat we uiteindelijk slechts op een bescheiden schaal anders gaan werken.’

WIN hield vier gesprekken over hybride werken. Naast Cor Niks werden Thera Jonker, Miranda in ‘t Veld en Henk Hagoort & Inge Grimm geïnterviewd. Lees het artikel met alle interviews uit het WIN magazine hier

Tekst: Marcel Hulspas
Illustraties: Judy Ballast

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *