Ineke van der Wal: ‘Laten we ons toekomstbeeld scherper stellen!’

Het interview met cmr-voorzitter Claudia Tempels waarin ze kritisch kijkt naar de flexibilisering van het onderwijs plus de reactie van het cvb middels een open brief leidde tot verschillende reacties van Windesheimers. Lees hier de reactie van domeindirecteur Gezondheid en Welzijn Ineke van der Wal:

Ik ben het ermee eens dat we het gesprek over het waarom en hoe van de eigen regie van studenten, waarvoor we in 2017 con amore met elkaar kozen, met elkaar moeten blijven voeren. Dat is nodig om de mate en vorm van flexibiliteit die de opleidingen voorstaan te bepalen. Onderwijs maken we samen en de kwaliteit van onderwijs staat daarbij centraal.

In de fase waarin we nu zitten kan ons gesprek specifieker worden. We kunnen putten uit onze ervaringen met Flexstuderen, Switch en Multidisciplinair werken. En we kunnen ons toekomstbeeld scherper stellen. Ik ken geen collega’s die het beeld van de shoppende studenten herkennen. Wel hebben we studenten voor ogen die, met hun toekomstige rol in het werkveld, de mogelijkheid krijgen om meer richting te kunnen geven aan hun studie, ook over opleidingsgrenzen heen. Hoe de keuzeregels door opleidingen worden gedefinieerd is aan de opleidingen zelf. De richting die we gekozen hebben als Windesheim sluit aan bij de ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs en bij de behoeften aan professionals in de hedendaagse samenleving.

We willen studenten graag voorbereiden op een toekomst die hen in staat stelt om met de uitdagingen van morgen om te kunnen gaan, door hen regie te geven op de eigen keuzes. We werken aan een toekomstbestendig hbo onderwijs, waarin studenten leven lang leren.

Er zijn 3 reacties op «Ineke van der Wal: ‘Laten we ons toekomstbeeld scherper stellen!’»

  1. chris hazelebach schreef:

    Het lastige van onderwijs is dat we studenten voor bereiden op een toekomst die we niet kennen. Na de corona-crises is de toekomst nog moeilijker te voorspellen. Als we dan toch vooruit kijken dan is mijn vraag of het in de toekomst wenselijk is dat iedereen zijn eigen keuze maakt en vandaar uit de eigen regie neemt ( eigen keuze eerst)
    Mijn hoop is dat “eerst voor elkaar kiezen” de nieuwe richting wordt.

  2. Ariane Niemeijer schreef:

    Mijn vraag is: wat wordt verstaan onder een ‘shoppende student’. Daar spreekt een waardeoordeel uit waar ik me tegen verzet.

    Ik zie geen nadeel van een student die een zeer afwisselend curriculum kiest en zich daarmee volledig onderscheidt van zijn/haar medestudent, bij al die verschillende vakken en opleidingen een groot netwerk opdoet en een brede blik.

    Bedenk hier dan bijvoorbeeld een portfolio bij waarin de student laat zien en omschrijft wat voor hem/haar de gekozen lijn is en de perspectieven die z/hij daarmee voor zichzelf heeft gecreëerd, ook in relatie tot de arbeidsmarkt.

    1. Alex Geerts schreef:

      Als een student helemaal zijn eigen curriculum kan samenstellen is dat voor die student op zich mooi. Als hij gewoon leren wil wat hij wil weten. Ik vind dat geen probleem.
      Maar Windesheim is een beroepsopleiding. Stelt deze student ook een curriculum samen dat voldoet aan de eisen van de opleiding (of het werkveld)? Is het diplomawaardig? Wie controleert dat dan?
      Ik kan mij voorstellen dat je naast het normale curriculum extra modules wil kunnen volgen, hier op Windesheim of daarbuiten, die je in een portfolio wil meenemen. Dat lijkt mij een heel goed iets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *