Veel vragen over leeruitkomsten

‘Gaan docenten het onderwijs omkatten?’

‘Werken met leeruitkomsten’ is de nieuwe speerpunt voor Windesheims opleidingen. Bij de presentatie van dit traject aan de medezeggenschapsraad bleek dat docenten daar veel vraagtekens bij hebben.

De managementteams hebben opdracht gekregen om leeruitkomsten te formuleren voor alle opleidingen van Windesheim. In september moeten sets van leeruitkomsten beschreven zijn voor elke croho, maar ze hoeven nog niet in het onderwijs gebruikt te worden.

Het idee achter de nieuwe werkwijze is dat opleidingen beter leeruitkomsten (wat gaat een student door onderwijs leren) centraal kunnen stellen dan leeractiviteiten (welke vakken en stages volgt een student), zoals nu gangbaar is. Onderwijs dat omschreven is in leeruitkomsten zou studenten meer duidelijkheid geven over wat ze aan het eind van een leertraject moeten laten zien. En het geeft mogelijkheden om alternatieve leertrajecten te kiezen die tot dezelfde leeruitkomst leiden, wat flexibele leerroutes makkelijker maakt. Ook werkgevers vinden leeruitkomsten helderder dan vakkenlijsten.

Tijdens de vergadering van de centrale medezeggenschapsraad bleek dat er onder docenten nog veel vragen leven over het werken met leeruitkomsten. De grootste zorg is het hoge tempo waarin het traject wordt ingevoerd. Raadslid Vincent Radewalt: “De lopende experimenten met leeruitkomsten bij de deeltijdopleidingen zijn soms helemaal vastgelopen. Waarom wacht het bestuurscollege de evaluatie daarvan niet af, voordat we de vertaalslag maken naar de reguliere voltijdopleidingen? Dit traject wordt voor heel veel opleidingen geen appeltje-eitje.”

Raadslid Bas Baremans: “Het werken met leeruitkomsten wordt top-down opgelegd en managers kunnen niet goed uitleggen wat we aan het doen zijn. We horen dat docenten het verschil met competenties niet snappen. Die gaan alles dan maar een beetje omkatten naar leeruitkomsten.”

“Veel docententeams komen er zo niet uit”, vulde Radewalt aan. “Dan loop je het risico dat ze maar wat gaan fröbelen en optisch verfraaien. Daar worden ze niet gelukkig van. Straks hebben ze leeruitkomsten opgesteld die niet werken en dan kunnen ze weer opnieuw beginnen. Het zou jammer zijn als mensen daarom gaan duiken en proberen dit traject te ontlopen.”

Raadslid Wim Spijkerboer merkte op dat ook onder de Almeerse docenten bezorgdheid leeft over het traject. “Ze worstelen met leeruitkomsten en maken zich zorgen over de ondersteuning vanuit het innovatieteam.”

Een grote valkuil van het werken met leeruitkomsten noemt Radewalt dat het systeem het makkelijk maakt om werkervaring te valideren naar studiepunten. “We vrezen een herhaling van de mislukte invoering van vraagsturing en evc’s (Eerder Verworven Competenties) tien jaar geleden.” Destijds maakte het hbo eenzelfde omslag, maar die werd teruggedraaid door de politiek, omdat studiepunten soms te makkelijk werden weggegeven. “Laten we nu niet diezelfde denkfouten maken, met het risico dat we op de vingers worden getikt en de hele exercitie voor niets is geweest”, aldus Radewalt.

Henk Hagoort van het bestuurscollege beaamde dat er veel vragen leven onder docenten over leeruitkomsten. “Er gaan zelfs indianenverhalen, dat alle OE’s per 1 september zouden moeten zijn aangepast. Dat is een misverstand. Het gaat ons nu alleen om de formulering van de leeruitkomsten en die gaan we daarna uitwerken. Als er iets op papier staat kunnen we kijken wat voor taal we spreken en hoe we dit gaan digitaliseren. In september 2023 moet het doorontwikkeld zijn in het onderwijs.”

Cmr-voorzitter Tommy Visscher besloot de vergadering dat de raad graag helderder beantwoord wil zien wat in dit traject middel is en wat doel: “Wat is het verschil tussen leeruitkomsten en competenties, hoeveel werk gaat dit omvatten en wat levert het op voor flexibel onderwijs?”

Collegeleden Henk Hagoort (rechts) en Inge Grimm kregen veel vragen van de medezeggenschapsraad.

You may also like

Er is 1 reactie op “Veel vragen over leeruitkomsten

  1. Lubke schreef:

    Punten voor de CMR, goede vragen! Ik zie de overeenkomsten met vraagsturing op meerdere vlakken…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *