Studenten maken machines slimmer in oude NS-hal

Een robotarm die mensen met botbreuken een spalk kan aanmeten en een 3D-printer waar de manchet vervolgens uit komt rollen. Sinds vorige maand werken ict- en techniekstudenten van Windesheim dagelijks aan opdrachten vanuit bedrijven, op een bijzondere locatie. Namelijk in het splinternieuwe Perron038, een technologiecentrum in een oude fabriekshal, grenzend aan het station van Zwolle.

De van binnen flink opgeknapte hal is te vinden aan de zuidkant van het station, tussen de sporen en Hogeschool Windesheim. Vroeger onderhield de NS hier treinstellen, later werd het eigendom van scheepsmotorenbouwer Wärtsilä. Perron038 moet hét innovatieve technologiecentrum van Oost-Nederland worden; een plek waar hightech-bedrijven uit deze regio samenwerken met onderwijsinstellingen om hun machines slimmer te maken. Windesheim is aangehaakt, net als onderwijsinstelling Deltion en de Universiteit Twente.

De techniekbedrijven hebben in Perron038 een dependance die met name is gericht op research & development en de praktische uitvoering daarvan. En daarbij kunnen ze de hulp van Windesheimstudenten goed gebruiken, vertelt Bert-Jan Roeterdink, docent aan de opleiding werktuigbouwkunde. Momenteel zijn er ongeveer twintig studenten die er dagelijks zitten te werken, maar dat moeten er steeds meer worden.

3D-geprinte spalk
De studenten van de techniekopleidingen werken in groepjes aan opdrachten vanuit de bedrijven. Ze volgen minors als industrial automation & robotics en thermodynamical engineer. Eén van de projecten waar de studenten hun tanden in zetten is een 3D-geprinte spalk voor mensen met een botbreuk: geen gips om arm of been te fixeren maar een futuristisch-aandoende kunststof manchet. Het aanmeten van de spalk moet daarbij worden gedaan door een cobot, een robotarm die met mensen kan samenwerken. Een nog te ontwikkelen webapplicatie moet de printer gaan aansturen.

Een ander team van studenten is bezig een cobot om te bouwen tot drumrobot. “Zodat ze kennis opdoen over de aansturing”, legt Roeterdink uit. Weer een ander bedrijf vroeg Windesheimstudenten het klimaatbeheersysteem voor een aardappelopslag te optimaliseren. En weer een andere groep studenten ontwikkelt een ‘veegmodule’ voor autonome robotjes. “Die rijden rond door een magazijn, maar ’s nachts staan ze stil. Het is de bedoeling dat ze straks ’s nachts het magazijn kunnen schoonmaken.”

Passerelle
Perron038 wordt door Windesheim ook gebruikt voor gastlessen en minorafsluitingen. Bezoekers van het terrein moeten zich melden bij de poort, maar dat moet op korte termijn veranderen, waardoor Perron038 vrij toegankelijk wordt. Vanuit de gemeente zijn er vergevorderde plannen voor een voetgangersbrug vanaf het stationsplein aan de stadskant naar de zuidzijde van het station, zodat het terrein (en héél Hanzeland) meer bij de stad wordt betrokken.

In Perron038 is reeds een horecaondernemer gevestigd zodat iedereen, ook passanten, er straks een kopje koffie kunnen komen drinken.

Tekst: Wouter van Emst
Grote foto: Jasper van Overbeek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *