‘Docent krijgt meerdere rollen’

Windesheims bestuursvoorzitter Henk Hagoort voorziet grote veranderingen in het werk van docenten. Ze zullen zich gaan specialiseren binnen één of meerdere docent-rollen.

Hagoort beschrijft zijn visie in een stuk op ScienceGuide, over de rol van de docent bij de flexibilisering van het onderwijs op hogescholen. Hij vindt dat de docent de sleutelrol moet krijgen van waaruit veranderingen worden gerealiseerd.
‘We zijn gewend om de functie van docent te zien als een universele, min of meer gestandaardiseerde functie. Maar door flexibilisering van het onderwijs verschuift en verbreedt die rol, er wordt veel meer gevraagd dan enkel kennisoverdracht.’
Hagoort onderscheidt voor de toekomst vier verschillende docent-rollen. De ‘vakspecialist’ blijft volgens hem onverkort nodig, die zich met name richt op colleges, instructies en workshops.
De rol van ‘studiecoach’ zal volgens Hagoort een kernrol worden voor docenten. Ze begeleiden studenten bij de keuzes omtrent hun persoonlijke leerroute. ‘Dit vraagt mens-gedreven professionals, die zelfreflectie bij de student ontwikkelen en persoonsgerichte feedback geven.’ Zo’n specialisme zou ook niet-opleidingsgebonden kunnen worden vervuld, denkt Hagoort.
Hij ziet ook de rol van co-creator groeien. Dat zijn professionals die leersituaties ontwerpen waarin praktijkvraagstukken worden ingezet, die – in partnerschap met bedrijven en instellingen – worden vertaald naar leeropdrachten. ‘Daarmee worden co-creators ook steeds meer de contactpersonen en accountmanagers richting werkveld.’
Relatief nieuw is volgens Hagoort de rol van ‘organisator’. Deze rol is nu vaak bij stafdiensten belegd, maar zal vanwege flexibilisering vanuit de onderwijsteams worden ingevuld. ‘Het dagelijkse beheer van leerroutes zal plaatsvinden door professionals die dicht bij de studenten en het onderwijsteam staan en oog hebben voor flexibel organiseren’, aldus Hagoort. (EM)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *