Kim in Alicante: ‘Sangria’s en frikandellen’

Journalistiekstudent Kim Scholte in ’t Hoff studeert tot de zomer in Alicante, aan de zuidoostkust van Spanje. Voor WIN doet ze verslag van haar belevenissen.

Hola! De eerste twee maanden zijn ontzettend snel voorbijgevlogen, dus ik heb genoeg dingen om jullie over bij te praten.

Mijn eerste stedentripje hier in Spanje was naar de prachtige stad Valencia, georganiseerd door de studentenorganisatie ESN (Erasmus Student Network). Allereerst bezochten we L’Oceanogràfic, een soort dierentuin. Ik vond het eerlijk gezegd niet geweldig, want dierentuinen kan je ook gewoon in Nederland bezoeken.

Futuristische gebouwen

Maar vlak daarnaast is de meest bekende bezienswaardigheid van Valencia te bewonderen; namelijk Ciutat de les Arts i les Ciències. Een futuristisch gebouwencomplex dat bestaat uit zes verschillende witte gebouwen met elk een andere spectaculaire vorm. Erg bijzonder om te zien! Daarna hebben we de stad verkend en dat is echt voor herhaling vatbaar. Overal om je heen zie je mooie oude gebouwen, kathedralen en gezellige terrasjes. Tip: boek een fietstour zodat je genoeg tijd hebt voor alle bezienswaardigheden. We blijven ten slotte Hollanders hè!

Zwemmen in ijskoud water

Twee weken geleden kwamen twee vriendinnen uit Nederland mij opzoeken. Dit was zo ontzettend leuk! Ik heb hen al het moois van Alicante laten zien, zoals de oude wijk Barrio Santa Cruz, het kasteel Santa Bárbara en uiteraard hebben we sangria’s genuttigd. We hebben een dagje aan het grote strand van San Juan gelegen, waar we bijna de enige waren. Het water was ijskoud, maar dat weerhield ons natuurlijk niet van een duik.

Ook zijn we een dagje de wilde natuur in getrokken. Met de tram gingen we naar het dorpje Calpe en vanuit daar liepen we richting het startpunt van de hike. Het begon erg makkelijk, maar na een halfuur kwam daar verandering in. Om de top te bereiken moesten we een erg stijl pad met losliggende stenen beklimmen en eenmaal boven moesten we nog een eind lopen. Het duurde steeds langer en we vroegen ons af hoe ver het nog was.

Dus onderweg spraken we een stel aan dat ons vertelde dat het nog veertig minuten duurde. Tja dat was wel erg lang. We besloten een klein stukje verder te lopen en daar hadden we een prachtig uitzicht. We konden in de verte zelfs Ibiza zien!!! Hier hebben we onze bammetjes opgegeten, waarna we via een andere weg weer naar beneden liepen. Met een paar splinters, zere voeten en prachtige foto’s sloten we de dag af.

Wit dorpje

Als laatste hebben we een typisch wit dorpje van de Costa Blanca bezocht: Altea. Echt een dikke aanrader. Vanuit Alicante is het ongeveer 1,5 uur met de tram. Bij aankomst deden we een drankje bij een cafeetje. Mijn vriendinnen vroegen mij wat ik miste uit Nederland. Ik: “Sowieso een frikandel speciaal en bittergarnituur.” En letterlijk nog geen tien minuten later toen wij langs het strand liepen zagen we een Nederlands cafeetje. Nou één keer raden wat we daar hebben gegeten, haha. Ik ga daar vast nog wel een keer heen in de komende maanden. Na onze overheerlijke lunch gingen we naar boven. Dat is het mooiste gedeelte van Altea. Je vindt er schattige, smalle straatjes met leuke boetiekjes en terrassen.

Gestrand in Elche

Voor alle voetbalfanaten is er (vaak) om het weekend een leuke pot te zien in Elche. Dit ligt op een halfuur rijden van Alicante. Ik ben zelf één keer naar een wedstrijd geweest. Het niveau is wel een stuk lager dan de Eredivisie moet ik eerlijk zeggen, maar voor een keertje was het wel leuk. De terugweg naar Alicante was trouwens wat minder leuk. Onze taxi via Cabify was namelijk geannuleerd net toen de wedstrijd was afgelopen. Dit was rond een uur of half elf in de avond. Op zoek naar een andere taxi dus.

Na zo’n twintig telefoontjes en heel wat stress verder kwamen we tot de conclusie dat de chauffeurs op dat tijdstip op zondag allemaal al lagen te tukken. We waren gestrand in Elche… Totdat we bij hotel Ibis aankwamen en we in ons beste Spaans aan de receptie vroegen of ze wisten hoe we in Alicante konden komen. En ja hoor, hij regelde een taxichauffeur die ons veilig thuisbracht. Eind goed, al goed!