Cor Niks: ‘Praktisch onderwijs punt op de horizon?’

Hopelijk kun je weer terugkijken op een fijne kerstvakantie en heb je tijdens de jaarwisseling niet te veel goede voornemens gemaakt. Want zoals je weet doven de goede voornemens vaak al halverwege januari uit. Niet omdat je het niet meer wilt behalen, maar omdat de dagelijkse beslommeringen je op de een of andere wijze in beslag zullen nemen.

En toch wil ik samen met jullie kijken naar een paar punten op de Windesheim horizon, omdat we juist nu bezig zijn met naar onze toekomst kijken via een nieuwe strategische koers.
Of mijn punten nu werkelijkheid zijn of fictie vind ik niet zo interessant. Ze zijn in elk geval in mijn hoofd ontstaan tijdens de kerstvakantie, die bij mij vooral bestond uit het ondergaan van alle klachten die bij griep horen. Dus weinig doen en veel tijd voor denkspelletjes.

Mijn belangrijkste punt op de horizon voor Windesheim is dat we (nog) meer praktisch onderwijs zouden moeten introduceren bij onze studenten. Zo mijmerde ik over het vak ontwikkelingspsychologie. Hoe mooi zou het zijn om de eerste hoofdstukken uit het boek ontwikkelingspsychologie tot leven te laten komen bij studenten?
Bijvoorbeeld door kinderen daadwerkelijk in de klas te laten komen. En naast de info op de PowerPoint onze studenten samen met de peuters kruipend/spelend door het lokaal te laten gaan: zo ontdekken ze dat de wereld er heel anders uit ziet en dat de theorie er niet voor niets is.

Gebouw D

Ook zag ik in de verte een groep studenten in een nieuwe ruimte in gebouw D, het gebouw waar Windesheim leegstaande ruimtes beschikbaar stelt voor innovatieve projecten van de domeinen. Ik zie logopediestudenten die daar oefenmogelijkheden hebben, samen met een logopediepraktijk waar kinderen komen die bijvoorbeeld problemen hebben met spraak, communicatie of slikken. Dit alles onder toeziend oog van een gediplomeerd logopedist. En belangrijk is dat het direct gekoppeld wordt aan wat in de les wordt onderwezen. Zo gaat de stof leven!

Een expertisecentrum in gebouw D voor allerlei ondersteuning? Daar heb ik al een mooi plaatje bij (zie foto)!

En dichterbij mijn eigen opleiding zie ik aankomen dat studenten psychomotorische therapie, binnen het al bestaande ambulatorium en onder directe begeleiding van een therapeut, leeftijdsgenoten begeleiden rondom het thema stress. Een thema dat parallel loopt aan de theorie en praktijklessen in het semester dat de studenten hun stage lopen.

Strategische koers

Onze kansen, de stip die we met zijn allen juist nu kunnen nastreven, liggen op dit moment bij de curriculum vernieuwing die plaats moet vinden in het kader van de strategische koers en het creëren van eenheden van 5EC.  Mijn inziens is dit hét moment om theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen, aan elkaar te koppelen. Er zou geen 5 EC mogen zijn zonder een praktijkcomponent.

Maar wie weet is dit al het geval bij bepaalde opleidingen, mijn inzicht beperkt zich natuurlijk maar tot een bepaald deel van het onderwijs dat binnen Windesheim wordt gegeven.

Dan toch maar even terug naar de werkelijkheid van het moment, hopelijk vind jij ook voldoende tijd om wat denkspelletjes te doen en wie weet kun je er enkele van realiseren in je opleiding. Docent, student, manager: grijp je kans om samen te werken aan een mooi nieuw punt op aan de horizon!

Wat mij rest is iedereen in elk geval een gezond en gelukkig nieuwjaar te wensen. Dat is in elk geval een punt waar ik naar wil streven.

Cor Niks is docent psychomotorische therapie bij de calo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *