Cor Niks: ‘Frustratie botvieren over HR2day?’

Ik denk dat 90% van de medewerkers van Windesheim nu denkt dat deze column zal gaan over alle perikelen rond HR2day. Want er wordt heel wat gemopperd over het nieuwe systeem voor onder meer reisdeclaraties: van ‘nutteloze uren’, ‘wat een drama’, ‘hier is niet goed nagedacht’, ‘waarom moeten we dit doen’ tot ‘arme managers!’

Maar dat is niet het punt dat ik met deze column wil maken. Mij gaat het nu over: hoe gaan wij, als professionals, met elkaar om binnen Windesheim, als we met zulke perikelen te maken krijgen?

Verantwoordelijkheid

Als lid van de Centrale Medezeggenschapsraad werd ik al vroegtijdig geïnformeerd werd over de aanschaf van een nieuw personeelsadministratiesysteem. Daarom voel ik ook een verantwoordelijkheid. Het programma zou, vergeleken met Oracle, makkelijker en inzichtelijker worden en er zou meer eigenaarschap komen te liggen bij de medewerkers. Ook de verplichtingen van de belastingdienst over thuis- of op locatie werken en het bijbehorende bijhouden van reiskosten, werd in die keuze meegenomen.  Ook andere hogescholen hebben gekozen voor HR2day.

Werkload

De voorlichting die de cmr-commissie destijds kreeg, nog voor de introductie Windesheimbreed, leidde bij ons ook al tot vragen over bijvoorbeeld de werkload voor managers en de voor- en nadelen medewerkers.

Op basis van de antwoorden die we toen kregen leek het ons een prima systeem om mee te werken. Helaas blijkt de praktijk weerbarstiger. Het systeem levert door aanloopproblemen nogal wat ellende op. Het invullen blijkt lastig, het kost tijd om je administratie bij te houden en er komen onvoorspelbare foutmeldingen.

Emotionele schade

Maar nu kom ik terug op het punt dat ik wil maken. Er wordt op dit moment zo gemopperd dat bij sommigen emotionele schade ontstaat!

Er zijn medewerkers die, in mijn ogen onprofessioneel, gewoon hun frustratie botvieren op de mensen van de HRhelpdesk en andere HR-medewerkers. Zij krijgen op dit moment schofferende mails en telefoontjes waar de honden geen brood van lusten!

Ongelofelijk dat dit binnen Windesheim gebeurt, een organisatie die ik vooral ken van ‘we komen er meestal wel samen uit’. Je kunt elkaar ook van feedback voorzien op een respectvolle en gepaste manier.

Opstartproblemen

Er zou meer begrip moeten zijn voor de mensen die dit nieuwe programma introduceren en zelf ook niet gevraagd hebben om foutmeldingen en opstartproblemen. Zij zijn zeer zeker niet van plan geweest om ons met HR2day te frustreren.

Zou het zijn dat we door Corona minder accepteren? Dat we de mens achter het systeem misschien nog nooit in het echt hebben gezien, omdat we ‘lekker’ vanuit huis werken? En dat feedback geven dan meer in anonimiteit gaat via bellen of mailen?

Feedbackregels

Mijn oproep aan eenieder die last heeft van HR2day: tel eerst tot 10, pak een kop koffie, geef feedback volgens de feedbackregels (die leren we onze studenten toch ook!) en accepteer dat nieuwe systemen niet altijd direct beter zijn.

En misschien moet onze mindset gewoon optimistischer zijn, dat de aanloopproblemen van HR2day straks waarschijnlijk voorbij zijn en er een mooi nieuw ‘HR2morrow’ is. Ik heb daar al een mooi nieuw logo voor gemaakt (zie de illustratie hierboven)?

Wat aardiger zijn tegen elkaar kost in ieder geval niets. En maakt de wereld wel een stuk aangenamer!

Cor Niks is docent psychomotorische therapie bij de calo

Er zijn 2 reacties op «Cor Niks: ‘Frustratie botvieren over HR2day?’»

  1. Robert Scherder schreef:

    Helemaal mee eens. Wij gaan om met een ander, zoals wij willen dat een ander met ons omgaat. Respectvol, volwassen, verdaagzaam.

    Hint: wellicht kan men met het éénmaal invoeren van een ‘gemiddelde’ werkweek volstaan, in mijn geval twee werkdagen op school, twee werkdagen vanuit huis, een dag vrij. Het zal vast niet voor 100% de lading tot in detail dekken maar het is beter dan wat ik nu ook om mij heen zie (en hoor) gebeuren, namelijk dat medewerkers er in het geheel van afzien aan deze HR2day-invuloefening te beginnen.
    HR2day dient medewerkers (en leidinggevenden) te helpen, te faciliteren en mag, vanwege wat voor complicaties, niet leiden tot een overall kostenbesparing en een collectief niet verstrekken van kosten waar medewerkers recht op hebben.
    Ter overdenking.

  2. Pieter Dieckmann schreef:

    Dag Cor, goed dat je het onprofessionele gedrag benoemd. Een grijs kantje van onze hogeschool. Is helaas ook zichtbaar rondom aanspreken op roken, parkeren en (nu weer achter ons) corona beperkingen.

    Altijd goed om te realiseren dat collega’s werken vanuit de Windesheim afspraken en student en medewerker voor ogen houden. En, naast het oplossen, ook stappen maken om HR processen met HR2day soepeler te laten gaan. Goed om af en toe de kennisclips te bekijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *