Onbekostigde studenten probleem voor b&e

Regionale samenwerking tegen lerarentekort

  • Het financiële probleem van het domein schuilt vooral in het relatief grote aantal onbekostigde studenten
  • Regionale samenwerking moet de leraren-opleidingen een impuls geven

Het is een oud probleem. Frans, Engels, wiskunde, mens en natuur – de kleine lerarenopleidingen zijn duur. En daarbij krimpen ze ook nog.

Het College wilde precies weten hoe het zit en vroeg de afdeling financiën om de cijfers door te spitten. Onlangs presenteerde controller Marinus Zandvoort zijn bevindingen. Een kern van het probleem, constateerde hij, zijn de onbekostigde studenten, ruim een derde van het totaal. Dertig procent van de instromende studenten heeft op dat moment zijn bekostigde jaren reeds elders verbruikt en zijn daardoor ‘duur’.  Maar dat probleem is niet eenvoudig aan te pakken. Het samenvoegen van de kleine vakken tot een beperkt aantal ‘kennisgebieden’, een wel vaker gesuggereerde oplossing, levert, zo luidde Zandvoorts conclusie, niet veel op. En de opleidingen hier sluiten, dat is volgens directeur Bert Meijer geen optie: ‘Dat levert geen geld op. Bovendien, die studenten gaan iets anders doen. Dan gaan we dus mínder leraren opleiden, en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.’

Meijer heeft het College drie scenario’s voorgelegd: ‘Het eerste is doorgaan zoals het nu gaat, met elk jaar dezelfde vragen en discussie, dezelfde dynamiek. In het tweede scenario vraag ik om een basisfinanciering voor een periode van vier of vijf jaar, zodat we daar nu juist van af zijn. Dat geeft rust; het haalt de druk van de opleidingen, waar door alle maatregelen van de afgelopen jaren de werkdruk al enorm hoog is. Daarbij horen extra gelden om een begin te maken met innovatie.’

Meijers’ derde scenario is inzetten op een fundamentele vernieuwing van de sector. Daarbij moet Windesheim samenwerken met andere hogescholen – maar dan moeten de besturen en organisaties in deze sector zich daar ook écht voor inzetten. Nieuw is het initiatief van Windesheim, samen met VIAA, KPZ  en met het MBO, Deltion, Landstede  en Menso Alting om samen met de schoolbesturen, het lerarentekort in de regio aan te pakken.

Meijer: ‘Er wordt veel gesproken over het clusteren van opleidingen, en van de opleidingen voor het basis-  en voortgezet onderwijs. Daarmee is het probleem deels op te lossen. Maar het is een opdracht voor de gehele onderwijskolom. We zullen echt nieuwe onderwijs en organisatievormen moeten gaan ontwikkelen.’ (MH)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *