‘We willen een enorme W’

De strategische Koers vraagt om een nieuwe ‘positionering’ van de hogeschool. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan een nieuw communicatieconcept. Onderdeel daarvan is het plaatsen van een grote, tastbare W, ergens op de campus.

‘Het gaat om het verhaal van de hogeschool. Waar sta je voor? Wat wil je vertellen?’ Aldus manager communicatie Jeroen Kramers. De oude aanpak legde de nadruk op Windesheim als kennisinstelling en die nadruk moet straks komen te liggen op Windesheim als hogeschool die iedereen die het in zijn mars heeft de kans biedt om hoger beroepsonderwijs te volgen.
Het nieuwe communicatieconcept is straks terug te zien in folders, posters, advertenties, internet en niet te vergeten tijdens Open Dagen. Want juist dan moet alles en iedereen “het verhaal van Windesheim” vertellen. Kramers: ‘Wat heel belangrijk is, is hóé wij dat nieuwe verhaal vertellen.’

De afgelopen maanden werden studenten, medewerkers én externe professionals geïnterviewd, en gevraagd: wat valt je op, als je het over Windesheim hebt? Daaruit heeft Communicatie vier “kernwaarden” gedestilleerd: inspirerend, actief, persoonlijk en samen. Die vier vormen de basis voor dat “verhaal”. Daaruit is ook de slogan voortgekomen: ‘Dichter bij jou’. Vervolgens werden drie reclamebureaus gevraagd om daarmee aan de slag te gaan en een communicatieconcept te maken – en het oude logo “op te frissen”. Uiteindelijk is er één bureau uitgekozen – Dear – waarmee een en ander wordt uitgewerkt. Kramers: ‘Het is niet zo – dat zie je ook wel eens gebeuren – dat de klant een hoop geld betaalt waarna zo’n bureau iets prachtigs bedenkt waar je je dan verder strikt aan moet houden. Nee, wij gaan samen met Dear met hun concept aan de slag.’

De gele W van het nieuwe logo wordt het dragende beeldmerk van de hogeschool. Het wordt de beginletter van teksten op bijvoorbeeld posters. Maar er zijn ook woestere plannen met de W: ‘We willen ergens op de campus een enorme ‘W’ opstellen, vergelijkbaar met ‘I Amsterdam’ op het Museumplein (dat een tijdje geleden verwijderd is – héél dom!), waar bijvoorbeeld studenten dan foto’s kunnen maken.’

Daarnaast zullen folders, posters, et cetera uitgevoerd worden met vaste sets van kleuren. Ook die moeten bijdragen aan de herkenbaarheid. Kramers: ‘Wanneer je nu de campus opkomt, dan wéét je dat het de campus is maar je ziet het niet echt. We willen het “campusgevoel” versterken – zeker nu het onderwijs individueler wordt. Daarom willen we die kleuren aanbrengen op de loopbruggen, zodat iedereen ziet dat dít de campus is van Windesheim en je de verbondenheid tussen opleidingen en domeinen voelt.’

De komende maanden worden allerlei uitingen ‘getest’ om input te verzamelen. Het is de bedoeling dat de nieuwe stijl gefaseerd wordt uitgerold. Voor de lopende wervingscyclus van studenten wordt het bestaande concept gebruikt; tegen de zomer komt het nieuwe concept naar buiten. Met het nieuwe schooljaar moet het proces voltooid zijn. (MH)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *