Ramon in Finland / 3: ‘Vier gangen, drie wodka’

Journalistiekstudent Ramon Everts studeert dit semester in Jyväskylä, Finland. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

De afgelopen twee weken waren erg druk vanwege mijn geplande trip naar Rusland. Om in alle rust daarvan te kunnen genieten, moest ik zorgen dat ik al mijn studie-opdrachten af had. Dus zat ik elke dag op school, ook op zaterdag en zondag. De meeste uren bracht ik door in de bibliotheek van de universiteit, om aan huiswerkopdrachten, essays en presentaties te werken.

Sankt Peterburg
Vorige week maandag vertrokken we om 6.00 uur ’s ochtends (!!) per bus naar Sint Petersburg. Na wat korte vertragingen wegens kwijtgeraakte telefoons, omwegen om visums op te halen en lang wachten bij de grens, arriveerden we rond 19.00 uur eindelijk bij het hostel. Gelukkig stond er meteen een typisch Russisch diner op het programma: bestaande uit vier gangen, drie wodka en de nodige entertainment.

De dagen die hierop volgden voelde ik me een stereotype toerist. Er werden begeleide tours georganiseerd naar diverse musea, waarbij er een headset aan te pas kwam om alle informatie door te geven. Toch was er ook tijd voor wat ontspanning, wat een stuk beter bij me past. Zo gingen we een avond op stap en werd het bezoek aan Sint Petersburg afgesloten met een cruise over de kanalen van de oude Russische hoofdstad, inclusief vele flessen champagne.

Moskvá
Donderdag werd weer een lange dag, in verband met de reis naar Moskou. Na het vertrek om 07.00 uur maakten we een tussenstop in het historisch interessante Novgorod, om vervolgens om middernacht aan te komen in een vrij fancy hotel in de Russische hoofdstad.

De volgende dag stond in het teken van het verkennen van Moskou, en wat was het mooi! Het Rode Plein is by far het mooiste plein dat ik ooit heb gezien. Er wordt gezegd dat ook de metro de mooiste ter wereld is, en daar valt wel wat voor te zeggen. De stations zijn mooi versierd en elke keer als je weer boven de grond komt, word je aangenaam verrast door oude gebouwen en fraaie uitzichten.

Gigantisch land
Na het museum van de ruimtevaart bezochten we de voetbalwedstrijd Spartak Moskou – Arsenal Toela, die helaas door de thuisploeg met 2-3 verloren ging. De dag erna, maandag, reden we in 26 uur terug naar Jyväskylä.

Rusland heeft mij verrast. Natuurlijk heb ik slechts een klein deel gezien van het gigantische land, maar het was een hele gave ervaring en een zeer welkome break tijdens de hectische schoolperiode! Tot snel!