‘Deelraad Diensten papieren tijger?’

Er is weinig interesse voor de deelraad Diensten, terwijl de afdelingen volop veranderen en bezuinigen. Hoe kan dat, vraagt Henk Bosman zich af.

Bij de koffiemachine hoor je vaak: ‘hoe hebben ze dit kunnen verzinnen?’ en ‘waarom moet het nu weer zo?’. Aan meningen geen gebrek binnen Windesheim, maar de medezeggenschap ontleent haar bestaan aan die mensen die verder willen gaan dan alleen hun mening uiten bij de koffiemachine.

Helaas moet ik constateren dat onze deelraad Diensten al jaren lege zetels heeft. Er zijn jaren geweest dat er maar drie mensen lid waren van de deelraad. Na de laatste verkiezingen mogen wij weliswaar weer een extra lid verwelkomen, al kunnen we al jaren niet meer spreken over een verkiezing: zolang er meer lege zetels zijn dan kandidaten vervalt immers het stemmen.

Aan een tekort aan veranderingen en bezuinigingen binnen de diensten kan het niet gelegen hebben. Acht jaar lang moesten de diensten bezuinigen, eerst op materiaal en later op personeel. Ook moesten de diensten samengevoegd worden van meerdere losse diensten naar drie grote diensten. Het duurde niet lang en werden de diensten verder samengevoegd naar de twee diensten die we nu kennen; Support en Bedrijfsvoering.

Aan onderwerpen geen gebrek zou men denken. Maar waar blijven dan die aanmeldingen voor de deelraad? Wat opvalt is dat bij voorgaande jaren veelal nieuwe medewerkers wel willen toetreden tot de deelraad alleen weerhoudt een tijdelijk contract om dit ook te mogen doen.  Daaraan zijn de lege plekken natuurlijk niet volledig toe te rekenen.

Wanneer ik mensen rechtstreeks aanspreek om lid te worden van de deelraad is tijd een veelgehoorde belemmering. Door de dynamiek binnen de diensten is een vast tijdstip van de deelraadsvergadering lastig te rijmen met een vaak hectische agenda van de medewerkers. De meeste medewerkers zitten in één of meerdere projecten en wordt er ook verwacht om het lopende werk ook te blijven doen. Vooral voor de parttime medewerkers, binnen de diensten toch een grote groep, is het bijna een onmogelijke taak.

Ook wij mogen de handen in eigen boezem steken. Ondanks dat wij onze successen behalen zijn wij redelijk onzichtbaar. Uiteraard zijn de notulen na te lezen op onze community en kan iedereen onze openbare vergaderingen bijwonen maar om een beeld te krijgen wat onze verdiensten zijn is één bezoek niet voldoende. Toch zijn er genoeg medewerkers die enigszins cynisch zijn en de deelraad maar een papieren tijger vinden. Juist die medewerkers wil ik oproepen om zich aan te melden voor de deelraad Diensten, al is het maar voor één termijn. Laat jezelf overtuigen!

De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Ook Windesheim probeert mee te bewegen met de nieuwe koers. Het is een utopie om te denken dat je als medewerker niet mee hoeft te bewegen, ook de diensten zullen (weer) mee moeten bewegen. Ik wil daarom iedereen oproepen om zich aan te melden voor de medezeggenschap om samen de juiste kant op te bewegen.

Henk Bosman, medewerker van de afdeling ict, is voorzitter van de deelraad Diensten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *