De Zwolse koning van LinkedIn

Niemand in Zwolle heeft meer connecties op LinkedIn dan eerstejaars Robbert Schuringa. Hij heeft er ruim 22.000.

Met zijn enorme LinkedIn-netwerk verbindt de 22-jarige communicatiestudent werkzoekenden met werkgevers, door hun vacatures te delen. “Soms herschrijf ik de teksten een beetje, dan zet ik er bijvoorbeeld betere zoekwoorden in zodat het bereik wordt vergroot.” Ook deelt Robbert op zijn LinkedIn-pagina waardevolle tips. “Hoe schrijf je een goede, opvallende sollicitatiebrief en hoe bereid je je voor op een (sollicitatie)gesprek. Ik vind het mooi om hiermee mensen te helpen.”

Goede stageplek
Bovendien bouwt hij een uitstekend netwerk op voor zichzelf, handig als hij na zijn studie een baan zoekt of in het tweede jaar op stage gaat. “Ik hoop natuurlijk ook dat de mensen die ik help iets terug willen doen. Nee, ik ben inderdaad niet bang dat ik straks geen goede stageplek kan vinden.”

Hoe komt hij aan al die connecties? “Ik like veel, reageer vaak vanwege de interactie die het op gang brengt en ik start discussies. Ook ben ik actief in groepen, voor bijvoorbeeld communicatiestudenten en beginnende professionals. Daarnaast accepteer ik iedereen die me toevoegt.”

Leuk zakcentje
Ook op Twitter is Robbert een ‘grote jongen’ met ruim 100.000 volgers. De laatste keer dat het werd gemeten, in 2016, had hij zelfs de meeste volgers in heel Overijssel. “Ik kreeg van meerdere kranten de titel ‘Twitterkoning’.”

Vanwege al die volgers werd hij door enorm veel bedrijven en instanties gevraagd, voor promotiedoeleinden zoals (sluik)reclame en campagnes. “Ik ben bijvoorbeeld door het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid ingeschakeld voor een promotiecampagne gericht op jongeren. Dat ging over mobielgebruik en goede verlichting tijdens het fietsen en in het verkeer.”

Robbert verdiende als ‘social media influencer’ een leuk zakcentje. “Voor iemand van mijn leeftijd ging het om flinke bedragen. Ik kreeg gemiddeld drie of vier tientjes per tweet, en dat meerdere keren per week. Soms kreeg ik wel honderd euro om iets te tweeten.”

Waarom volgt Robbert, als LinkedIn- en Twitterexpert, eigenlijk nog een opleiding communicatie? Kan hij zijn docenten niet meer bijbrengen dan andersom? “Ik heb de afgelopen maanden vet veel nieuwe dingen geleerd waarvan ik denk: daar heb ik later iets aan! Bijvoorbeeld over organisatiekunde. Ik was altijd heel globaal bezig, nu ga ik dieper de stof in.”

Goede tips
Heeft hij nog goede tips voor LinkedIn-gebruikers die dit interview lezen? “Maak je profiel helemaal volledig, dan kom je hoger in de zoekresultaten. En je moet het makkelijk maken voor een potentiele werkgever, dus voeg je 06-nr en mailadres toe. Want als iemand jou wil benaderen, kan het een drempel zijn als die info ontbreekt.”

Derde tip: wees actief! “Check niet één keer in de week of je notificaties hebt, maar bezoek LinkedIn dagelijks.” En, zoals hij al eerder aangaf: like veel, reageer (voor interactie) en start discussies. En laat dus van je horen in groepen. “Dat wordt nog wel eens vergeten door gebruikers.” (WvE)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.