Op naar Hollywood

Student Rayn maakt films voor grote bedrijven

Rayn Berkhout, student ondernemen, heeft in een paar jaar tijd een succesvol filmbedrijf opgebouwd. Hij maakt commercials en video’s voor grote namen en merken als dj Hardwell en Albert Heijn.

“Momenteel monteer ik een aftermovie over een campagne van Absolut Vodka. Zo’n 27.000 mensen wereldwijd die bij de campagne betrokken zijn, gaan straks mijn werk zien. Dat is best een eng idee!”, vertelt Rayn Berkhout. Hij volgt de associate degree ondernemen bij Windesheim Flevoland en heeft het bedrijf One Army Film opgericht. Hij maakt vooral promotiefilms, aftermovies en bedrijfsvideo’s. Rayn verzorgt het complete proces van het maken van een video: van het bedenken van het concept, tot het filmen, monteren, het toevoegen van special effects en het bewerken van muziek.

Al tijdens de havo werkte Rayn aan videoprojecten. “In het begin was het vooral wat experimenteren, samen met een vriend die de cameraopleiding deed. Maar op een gegeven moment zagen we een oproep van The Partysquad. Ze hadden met spoed iemand nodig om een aftermovie te maken van hun optreden tijdens het Amsterdam Dance Event. We waren helaas niet de enigen die reageerden, dus uiteindelijk hebben we alleen wat camerawerk gedaan. Maar toch te gek dat we opeens voor zo’n grote naam mochten werken!”

Onzeker
De samenwerking met The Partysquad was goed voor de naamsbekendheid, maar veel geld leverde dat nog niet op. “Het reizen en het huren van apparatuur kostte meer dan wat de opdracht opleverde. Maar dat gaf niet, ik was vooral bezig met een portfolio opbouwen. Ik had ook nog veel te leren. Over het maken van film, maar ook over de zakelijke kant: hoe verkoop je je diensten? Hoe moet je onderhandelen?”

Rayn volgt nu de associate degree ondernemen. Dat is een tweejarige praktijkgerichte hbo-opleiding. “Er zijn weinig opleidingen waar je zo persoonlijk en intensief wordt begeleid. Dat was wel even wennen. Docenten zijn soms net je ouders: hoe gaat het met je?, kunnen we je ergens bij helpen? Maar die begeleiding is wel heel fijn. Ik ben bijvoorbeeld best onzeker. De opleiding liet me vaak presentaties voor de klas doen. Daardoor heb ik ervaring opgedaan en meer zelfvertrouwen gekregen.”
Rayns bedrijf kreeg steeds meer en grotere opdrachtgevers. “Ik heb zelfs een keer mogen meewerken aan een aftermovie van een optreden van dj Hardwell.”

Rayn wilde graag een professionele 8k-camera kopen van 30.000 euro. “Die gebruiken ze in Hollywood ook veel. Maar dat kon ik nog niet zelf betalen, dus moest ik een investeerder zien over te halen. Op school leer ik hoe je dat aanpakt: een businessplan schrijven waarin ik vooral beschrijf hoe ik het probleem van de klant oplos. En dat werkt: ik kreeg een krediet aangeboden!” Uiteindelijk was dat niet nodig: Rayns stiefvader leende hem het geld. Dat was in april van dit jaar en inmiddels heeft Rayn genoeg opdrachten binnengekregen om het geld terug te betalen.

Overstap naar speelfilms
In vijf jaar tijd is Rayns bedrijf gegroeid van een hobbyproject naar een serieuze onderneming die voor grote namen werkt. Rayns filmpjes zijn inmiddels te zien op veelbezochte websites, op televisie en op schermen op gebouwen. Maar het gaat Rayn (nu 23 jaar) te langzaam. “Groeien vind ik belangrijk. Ik wou dat ik op deze leeftijd al méér had bereikt dan ik nu heb. Ik wil uiteindelijk meerdere bedrijven oprichten: winkels, restaurants, hotels. Als een bedrijf eenmaal goed loopt, ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging.”

Wat is de volgende stap? Rayn maakt nu vooral commercials en aftermovies, maar hij wil de overstap maken naar speelfilms. “Uiteindelijk wil ik echte Hollywoodproducties maken. Nederlandse films staan in het algemeen niet zo goed bekend, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld Oorlogswinter of Brimstone, dat zijn films van Nederlandse regisseurs die internationaal veel erkenning en grote winsten opleveren. Dat wil ik ook bereiken. Er is te weinig waardering voor Nederlandse films, terwijl ons land toch echt kwaliteit levert.”

Jitse Schipper
Foto: Herman Engbers

Een kleine greep uit Rayns opdrachtgevers:

  • Oliemaatschappij Shell
  • Dj-producer Hardwell
  • Supermarktketen Coop
  • Whiskeymerk Jameson
  • Platenlabel Topnotch
  • Onderwijsinstelling Saxion
  • Dj-team The Partysquad
  • Muziek- en videowebsite Vevo
  • Reisbureau Expedia
  • Dance-evenement Dancetour
  • Wodkamerk Absolut Vodka
  • Supermarktketen Albert Heijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *