‘Communicatie moet niet alles naar zich toetrekken’

Afdeling M&C moet hervormen én bezuinigen

  • Interimmanager Monique Jipping: “Controle hoort niet bij een communicatie organisatie.”
  • De website en sharenet gaan straks ‘open’ voor medewerkers.

‘Ik ben hier 1 juni gestart, en de eerste weken heb ik met veel mensen binnen en buiten de afdeling gesproken, onderzocht wat M&C doet en hoe de afdeling functioneerde. Half juli heb ik mijn bevindingen gepresenteerd aan het college en de medewerkers en na de vakantie zijn we aan de slag gegaan. Mijn contract loopt in principe op 1 januari af, en ik verwacht dat een nieuwe manager in het voorjaar van start zal gaan.’

Wat zijn de uitgangspunten voor de reorganisatie?

‘Het uitgangspunt was de Strategische Koers en de gevolgen die dat zou hebben. Wat betekent die koers voor de communicatie van Windesheim en welke organisatie hoort daarbij? En dan lag er natuurlijk ook nog een bezuinigingsopdracht, die in het geval van M&C extra zwaar was. Die combinatie is natuurlijk vervelend, maar het was niet anders.’

‘De ambities van Windesheim vragen om meer sturing op inhoud. Er werd te veel gedacht vanuit de middelen. Ik geef een voorbeeld: elk jaar is er de Open Dag, en die zag er eigenlijk steeds hetzelfde uit. Natuurlijk verandert er wel hier en daar wat aan, maar er was geen echte check aan de doelstellingen van de organisatie. We willen naar gepersonaliseerd onderwijs, dan moet je ook denken aan gepersonaliseerde communicatie. Dan is het toch jammer als je voor volle zalen presentaties houdt waar weinig persoonlijk contact mogelijk is en andere mogelijkheden te weinig uitbouwt. Je moet kijken naar het hele concept. Je moet je continu afvragen: wat willen we hiermee? Waar willen we naartoe?’

Tegelijkertijd kan iedereen tegenwoordig “naar buiten” communiceren…

‘De huidige visie is dat je uitgaat van een “communicatieve organisatie”. Iedereen communiceert, zeker in deze tijd van social media, en een afdeling communicatie moet niet proberen om dat allemaal naar zich toe trekken. Dat gebeurde hier wel. Als een domein of opleiding nu iets wil communiceren, dan ontwikkel je dat in samenspraak. De eerste stap is: wat wil je communiceren? De afdeling kan helpen om dat scherp te krijgen, kan adviezen geven en komt in actie, voert uit, wanneer dat een professionele meerwaarde heeft.’

‘Dat betekent een verandering van rollen. De inhoud overbrengen, dat kunnen de managers, de opleidingen vaak prima zelf. Zo gaan we bijvoorbeeld onderdelen van de website en sharenet ‘loslaten’. Medewerkers kunnen daar straks zelf bijdragen plaatsen. Die controle, de mensen daartussen… dat hoort niet bij een communicatieve organisatie. Daar zit een risico aan, dat klopt. Dat is dan zo. We zullen blijven monitoren wat er gebeurt. En als we dan iets zien waarbij we denken ‘toch een beetje jammer”, dan kunnen we hulp bieden.’

De Strategische Koers zet ook stevig in op Leven Lang Leren. Heeft dat gevolgen voor M&C?

‘Leven Lang Leren heeft een veel hogere prioriteit gekregen en samen met Josephine Woltmans Elpers ben ik aan het kijken hoe we dat samen kunnen ‘trekken’. Windesheim moet hier echt anders naar kijken. En wat M&C betreft vereist dat totaal iets anders dan de reguliere marketingactiviteiten. We hebben hier op Windesheim nog te weinig inzicht in de doelgroepen en in de bedrijven en organisaties die daar profijt van kunnen hebben.’

‘Wat betreft het “naar binnen halen” van bedrijven en organisaties voor stages of onderzoek mogen we veel meer proactief optreden. We gaan samen met lectoren kijken hoe we het onderzoek onder de aandacht kunnen krijgen bij de juiste partners en hoe we de voorwaarden kunnen scheppen dat stakeholders elkaar vinden en ontmoeten. Wat leeft er? Wat leeft bij het grote publiek? Daar spelen we nog te weinig op in. Maar de primaire verantwoordelijkheid hiervoor ligt natuurlijk dieper in de organisatie. Relatiemanagement begint in het primair proces; we kunnen ook daar alleen ondersteunen.’ (MH)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.