‘Weinig ervaring, weinig begrip’

Max Hoekendijk begint binnenkort aan de universitaire studie bedrijfskunde, nadat hij op Windesheim zijn propedeuse commerciële economie haalde. Hij heeft een eigen bedrijfje waarmee hij luxe Italiaanse schoenen verkoopt en daardoor haalt hij méér uit z’n studie.

‘Windesheim heeft goede mogelijkheden voor studentondernemers, zoals de topondernemersregeling en het Startpunt. Daarmee krijg je ondersteuning bij het opstarten en onderhouden van een bedrijf. Zij hebben me ook ontzettend goed geholpen. Omdat ik een eigen bedrijf heb, kan ik de lesstof direct in praktijk brengen en daardoor onthoud ik de stof ook beter. Dat maakt de studie voor mij persoonlijk zinvoller. Daarom is het belangrijk dat studenten die dat willen de gelegenheid krijgen aan hun onderneming te werken.’

‘Maar niet alle docenten staan er evenveel voor open. Zo wilde ik graag stagelopen bij mijn eigen bedrijf, maar daar had mijn opleiding weinig ervaring mee. Pas na maanden kreeg ik een afwijzing, zonder duidelijke reden. Dat was te laat om nog een andere stage te vinden. Ook was er weinig begrip toen ik één college miste vanwege een belangrijke zakenafspraak met leveranciers in Duitsland. Om die reden ben ik gestopt met de studie en ga ik nu naar de universiteit.’

‘Het lijkt me een goed idee dat studenten meer vrijheid krijgen om zelf vakken te kiezen. Ik zou dan bijvoorbeeld meer marketingvakken kiezen dan er nu in de studie zitten, omdat ik daar veel aan heb. Overigens denk ik wel dat er grenzen moeten zijn. Als je net achttien bent en zonder werkervaring van de middelbare school komt, ben je misschien geneigd om een pretpakket te kiezen. Je moet de essentiële vakken sowieso wel krijgen.’

Jitse Schipper

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.