De wereld in? Hoezo?

‘Ja, tuurlijk, spannend is het wel maar het wordt echt geweldig! Al die internationale studenten – gewoon te gek! We beginnen al op 7 augustus met de eerste colleges! Ja, ja, ja, politicologie en international relations… Dus ik mis wel een stuk van de vakantie, maar hun semester daar stopt al half december dus ja, dan heb je dat wel weer ingelopen… Ik heb er echt superveel zin in. En dan kan ik nog wat rondreizen voordat hier het nieuwe semester weer start…’

Ik lees ter voorbereiding op het schrijven van dit stukje de ‘Visiebrief internationale dimensie van ho en mbo’ (juli, 2014) van Jet Bussemaker, als de vriendin van onze jongste zoon me belt om gedag te zeggen. Zij vertrekt de volgende ochtend voor vijf maanden naar Buenos Aires. Study abroad. Het avontuur tegemoet. Aha, internationaliseren is dus een groot avontuur! Of toch meer dan dat? Volgens Jet Bussemaker in elk geval wel!

Ik lees bijvoorbeeld in die Visiebrief de resultaten van een onderzoek – en ik citeer maar gewoon in het Engels, net zoals zij doet: William Maddux, hoogleraar aan INSEAD en expert op het gebied van internationalisering van onderwijs, ‘People who have international experience are better problem solvers and display more creativity. En dat is nog lang niet alles, want ze zegt ook nog – en ik vat de boel maar even samen: ‘internationalisering is cruciaal voor het verwerven van kennis, vaardigheden en beroepscompetenties […] ook zeer waardevol voor de persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming van studenten […] gericht op het bevorderen van burgerschap, mensenrechten, emancipatie en internationaal bewustzijn.’

Tot zover onze demissionair Minister van OCW. Wie wordt daar nou niet enthousiast van? Onze studenten zijn het al. En wat heeft de Strategische Koers ons te melden? Fantastische ambities, waar ik helemaal achter kan staan: gepersonaliseerd leren, bijdrage leveren aan een inclusieve en duurzame samenleving en een betere aansluiting mbo-hbo.04-De wereld in Hoezo-Win september special-06-09-2017 Top, wat mij betreft! Maar internationalisering, dat zie ik niet expliciet genoemd. Ja, impliciet wel, verpakt in woorden zoals inclusieve samenleving, omarming van diversiteit, (wereld)burgers – en let op de haakjes. Internationalisering sluit volgens mij prima aan bij thema’s als flexibilisering en uitdagend, persoonlijk onderwijs, maar toch, concreet wordt het niet. Bij dit onderwijs hoort ook een buitenlandervaring of bijvoorbeeld het volgen van een internationale MOOC, waardoor je je vak in een internationaal perspectief plaatst. Ik zou zeggen, benoem in het instellingsplan internationalisering helder en duidelijk, en zet een stevig en vooral samenhangend internationaliseringsplan neer. Faciliteer dat ook daadwerkelijk. Wij willen waardenvolle professionals opleiden als wereldburgers – die functioneren ook beter in de regio!
En ik ben benieuwd wat de vriendin van onze jongste zoon allemaal te melden heeft over Argentinië als zij terugkomt in januari!

Ellen Keates is
Senior English Lecturer en Cambridge English Coordinator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *