Jan Willem Meinsma vertrekt na acht jaar lidmaatschap bestuurscollege

‘Docent moet regie in team niet te veel naar managers delegeren’

Jan Willem Meinsma (56) neemt 31 augustus afscheid als lid van het college van bestuur. Acht jaar stond de toegankelijke Fries aan het roer van Windesheim. Eerst samen met voorzitter Albert Cornelissen; nu met diens opvolger Henk Hagoort. Meinsma was buiten de hogeschool vaak zichtbaarder dan Cornelissen. Glimlachend: “Ik ben door mensen met een klassieke opvatting over bestuurdersrollen wel vergeleken met dat vervelende typetje van Van Kooten en De Bie, wethouder Hekking.”

“Ik was zeker meer outgoing dan Albert, bijvoorbeeld op de sociale media. Vanuit de regio heb ik daarvoor veel waardering geproefd. Ik dronk ook graag een biertje met de studenten. Wat mij geraakt heeft, is dat er in de krant stond dat ik onbesuisd en onbedachtzaam was omdat ik naar het Vliegende Paard ging, meedeed aan studentenspelen en rondliep bij Bevrijdingsfestivals. Ik kreeg het advies introverter te worden… Dat advies heb ik in de wind geslagen. Goed contact met studenten is cruciaal.”

Jij wilde dat heel Windesheim zich sterker op de buitenwereld zou gaan richten.
“Toen Albert en ik startten, vond deze hogeschool het moeilijk haar licht onder de korenmaat vandaan te halen. Toen we het beter gingen doen in studentenenquêtes, zei ik: dat moeten we vieren en bekend maken. Sommige collega’s zeiden: het kan volgend jaar weer minder zijn. Mijn reactie was: dat zien we dan wel weer. We staan nu hoog in de lijsten. Als ik ergens trots op ben, is het dat Windesheim trotser durft te zijn.”

We gaan nu zelfs de wereld een beetje beter maken.
“Twee jaar geleden pleitte ik ervoor dat we voor de inclusieve en innovatieve samenleving moesten gaan. Ik kreeg toen terug dat we ‘gewoon’ een hogeschool waren en dat we de wereld niet hoefden te verbeteren. Als je nu naar het instellingsplan kijkt dan constateer ik dat in het denken veel is veranderd. Ok, in het plan is het woord innovatief vervangen door duurzaam, maar dat is prima. De combinatie van inclusief en duurzaam staat voor mij voor innovatief.”

“Inclusiviteit betekent dat iedereen – met al zijn talenten en beperkingen – mag en moet meedoen. Maar met alleen inclusiviteit krijg je niet alle problemen opgelost. Je moet als samenleving scherp blijven en op tijd innoveren, want anders kun je wegzakken. We moeten ook bij Windesheim tempo blijven maken bij het innoveren. Dat vraagt van docenten natuurlijk balanceren met de bestaande werkdruk, maar de samenleving vraagt erom.”

Het tempo maken heeft je niet alleen vrienden opgeleverd.
“Werken aan een innovatieve en inclusieve samenleving heeft tijd nodig, maar er is ook de nodige urgentie. Als er reparaties nodig zijn, dan wil ik echt tempo kunnen maken. Een aantal mensen heeft de scherpte die ik er dan inbracht niet altijd gewaardeerd, maar wie denkt dat reparaties niet nodig zijn, heeft aan mij een stevige. Daarnaast heb ik bewust ruimte gegeven aan dwarsliggers en vernieuwers en bewaakt dat hun ruimte niet werd teruggepakt.”

“Ik koester criticasters, maar als we ergens grote financiële tekorten hebben, zoals nu bij domein B&E, dan moet je niet te lang bezig zijn met het wegwerken daarvan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Je kunt ook asociaal sociaal zijn. De afgelopen maanden zijn we bij B&E, met alle pijn die erbij hoort, gezamenlijk goed opgetrokken, ook met de medezeggenschap en de vakbonden.”

“Ik heb ermee leren leven dat je in deze functie een bliksemafleider bent, maar ik heb er ook wakker van gelegen. Het is niet altijd prettig. Bij Journalistiek was ik – toen dat in de problemen was gekomen na de negatieve accreditatie – de grote boeman. Toch nodigden de docenten mij een paar maanden later bij een gala uit voor de groepsfoto. Dat was een mooi moment voor iemand die eerder op de voorpagina van een krant werd afgeschilderd als intimiderende bestuurder.”

Waaraan zie je dat Windesheim innovatief is?
“Aan Windesheim Flevoland. Het was geweldig om in een verzadigde markt een nieuwe hogeschool neer te zetten. Je ziet het ook aan het honours college en andere honours trajecten. Onze innovatiekracht zit aan de bovenkant van de studentenpopulatie – en in het studeren met een functiebeperking. Innovatief zijn ook studierichtingen als constructieve journalistiek, supply chain finance en toegepaste gerontologie. Wij waren de eersten met waarde(n)volle professionaliteit, een persoonlijke passie van mij, en het nieuwe onderwijsconcept is ook innovatief.”

Nu nog goed functionerende teams die het concept zelfsturend uitvoeren…
“Ik besteed momenteel de meeste tijd aan het opheffen van de inhoudelijke spanningen die het onderwijs oplevert. Dan gaat het over wat we wel of niet willen qua diversiteit. Ik raad docenten aan zich sneller in hun brede rollen te ontwikkelen want als we studenten bij het flexstuderen meer ruimte geven dan kan dat ten koste gaan van de ruimte van docenten. Ik roep hen op regisseur van hun professie te worden en de aansturing van teams niet te veel te delegeren naar managers. De regie uitbesteden lijkt misschien logisch, maar het is onverstandig.”

Hans Invernizzi
Foto: Jasper van Overbeek

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *