Student Max lanceert eigen schoenenlijn voor mannen
Student Max Hoekendijk brengt een luxe schoenenlijn voor jonge mannen op de markt. Ondersteund door een Italiaanse ontwerper, ontwikkelt hij een zomerse instapper die vanaf maart online te bestellen is.
“Sjieke herenschoenen heb ik altijd al mooi gevonden. Op de middelbare school droeg ik ze al. Hoe meer ik me in zulke schoenen verdiepte, hoe leuker ik het vond om ermee bezig te zijn”, vertelt Max Hoekendijk (21), tweedejaars commerciële economie. Anderhalf jaar geleden kwamen hij en zijn goede vriend en zakenpartner Jesse Faber (21) tijdens een vakantie op het idee om zelf een schoenenlijn te beginnen. Max: “We houden allebei van loafers: een tijdloze schoen, die we graag een moderne twist wilden geven. Eenmaal thuis onderzochten we meteen het schoenmaakproces en een half jaar later hadden we al contacten met producenten in India, Spanje en Italië.”
De keuze viel uiteindelijk op de producent in Italië. In de regio La Marche (in het midden van Italië) om precies te zijn, die bekend staat om de hoge kwaliteit lederwaren die er gemaakt worden. “Als we dan toch een schoenenlijn beginnen, dan is het wel zo gaaf om meteen voor echt goede kwaliteit te gaan! De schoenen worden handgemaakt volgens Italiaanse traditie. Dezelfde fabriek maakt ook schoenen voor enkele grote schoenenmerken.” Welke? “Dat mag ik helaas niet zeggen, maar onze schoenen krijgen dezelfde kwaliteit. De grote merken verkopen een paar echter voor vierhonderd euro, maar dan betaal je puur voor het merk. Wij kiezen voor een lagere marge en gaan ongeveer tweehonderd euro vragen.”
Een beetje gek
Max en Jesse kwamen samen met een schoendesigner van hun Italiaanse fabrikant tot het ontwerp. “Wij zijn ondernemers met creatieve ideeën, maar schoenen ontwerpen kunnen we niet. We zijn dit ontwerp uitgekomen: een loafer met klassieke details, zoals de noppen op de achterkant. Dit model is van origine een drivers shoe: welvarende Britten droegen deze schoenen vroeger als ze in hun sportwagen gingen rijden. Door die noppen blijft de hak heel.” De merknaam, M.J. Carter, is ook gebaseerd op deze geschiedenis. “Carter is een oud-Engelse achternaam, die wij erg mooi vinden en bij het merk vinden passen. M.J. zijn onze eigen initialen!” Max en Jesse beginnen met twee kleuren: beige en felblauw: “Die felblauwe kleur is opvallend, een beetje gek, maar niet té. Blauwe schoenen passen overal bij!”
200.000 likes op Instagram
Een half jaar geleden brachten ze een bezoek aan de fabriek in Italië. “We wilden graag kennismaken met de mensen met wie we zaken doen. Voor hen was het natuurlijk ook aftasten hoe serieus het was: het komt niet vaak voor dat twee twintigjarige jongens dure schoenen willen produceren. En wij konden met eigen ogen het productieproces zien.” En juist het laten zien van dat productieproces aan potentiële kopers, wordt een belangrijk deel van de marketing van M.J. Carter. “Op onze site plaatsen we mooie foto’s van hoe de schoen tot stand komt. Juist deze authenticiteit heeft een meerwaarde voor onze doelgroep: mannen tussen twintig en veertig die geld durven uitgeven aan hun uiterlijke voorkomen.”
Max en Jesse bereiken deze mannen voornamelijk via social media. “Vooral Instagram biedt veel kansen. Weinig bedrijven weten namelijk hoe je Instagram-marketing succesvol inzet, waardoor de advertentiekosten nog laag zijn. Als je op tv wilt adverteren, ben je duizenden euro’s kwijt voor een miljoenenbereik, zonder dat je weet wie je boodschap precies ontvangt. Op Instagram daarentegen kunnen wij al voor zestig euro gericht advertenties plaatsen op accounts die zich richten op mannenmode. Als iemand twee keer doorklikt, zijn ze in onze webshop. Dat is dus heel effectief. Als we in totaal tweehonderduizend likes krijgen op de Instagram-advertenties en slechts 0,1 procent daarvan koopt een paar schoenen, zijn dat toch mooi tweehonderd paar!”
Maximaal lenen bij DUO
Maar eerst start in maart de pre-sale. “Veertig mensen die we de afgelopen maanden hebben gesproken over de schoenen, hebben toegezegd een paar te gaan kopen. Natuurlijk hopen we dat dat er via Instagram en mond-tot-mond-reclame veel meer worden. Ook hebben we gesprekken met een aantal retailers! Maar daar kan ik nog niks concreets over zeggen.” Tijdens de pre-sale start de productie, de eerste schoenen zijn in mei klaar. “Zelf investeren we in zestig paar die we vanaf mei via onze webshop gaan verkopen. Ik leen maximaal bij via DUO om dat te kunnen doen. Natuurlijk is het allemaal erg spannend. Maar of het merk nou een succes wordt of niet, het is sowieso een investering in mezelf: ik leer nu ontzettend veel!”
In maart starten Max en Jesse ook alweer met het ontwerpen van een nieuwe schoen, die ze begin 2018 uit willen brengen. “Dat is de tijd die nodig is om een schoen op de markt te brengen. Dus we pakken direct door! Het volgende model wordt waarschijnlijk een boot. Zo bouwen we ons merk langzaam uit tot een complete schoenenlijn. Het is wel mijn droom om te kunnen leven van M.J. Carter. Niks is leuker dan bezig zijn met mooie schoenen!”
Janine Sterenborg
Wat een ondernemend duo zijn jullie, zeg ik als ondernemer. Lef en bevlogenheid hebben jullie zeker! Leuk inspirerend artikel. Komt er ook een vrouwenlijn? Dan schrijf ik me nu vast in voor de pre-sale. Veel succes MJCarter?
Jesse en Max, wat zijn jullie goed bezig! Mooi verhaal bij een mooi product. Succes heren!
Enne, ik houdt me ook aanbevolen voor een dameslijn.
Wat is jullie facebook, instagram en verkooppagina link dan?
Dag Laurens,
Momenteel zijn deze nog niet online!
25 maart zullen we zowel de sociale-media en pre-ordering launchen. CouturebyCarter op facebook en instagram!