Volkskrant, AD en andere kranten voortaan gratis voor studenten

Alle studenten in Nederland krijgen voortaan gratis toegang tot de online kranten van DPG Media. Het opmerkelijke aanbod werd gisteren bekend gemaakt in de studio van Windesheim.


Een gratis abonnement op de online versies van De Volkskrant, Trouw, Het Parool het AD of een hele trits regionale dagbladen zoals De Stentor, voor alle WO, HBO en MBO-studenten van 16 tot en met 25 jaar in Nederland en Vlaanderen. Bij het afsluiten van het abonnement moeten studenten inloggen in de omgeving van hun onderwijsinstelling, daarna kunnen ze het nieuws onbeperkt op hun telefoon lezen.

Het opmerkelijke nieuws werd 14 oktober direct opgepakt door alle media. Allard Besse van mediabedrijf DPG lanceerde het initiatief die dag officieel in de opnamestudio van Windesheim, tijdens een panelgesprek over het dichter bij elkaar brengen van jongeren en journalistiek. Besse, die eerder hoofdredacteur was van de Stentor in Zwolle en nu hoofd journalistiek bij DPG, gaf het initiatief een persoonlijke aftrap voor een zaal met Zwolse journalistiekstudenten.

Fake nieuws

Met het gratis abonnement wil het bedrijf, naar eigen zeggen, de ‘nieuwskloof’ bij jongeren dichten. Met andere woorden, jongeren moeten weer vertrouwd worden met het fenomeen krant. Ze lezen nog maar nauwelijks kranten, ze halen het nieuws van TikTok en Instagram, en als ze dat straks als volwassenen blijven doen, is het straks afgelopen met de dagbladjournalistiek. Gratis, dat moet ze over de streep trekken.

Besse opende de bijeenkomst met een waarschuwing: social media verspreiden fake news, en door de achterliggende algoritmen krijg je alleen maar datgene voorgeschoteld wat aansluit op je eerdere interesses. Nee, dan is de krant veel uitdagender, dat moet de jeugd goed begrijpen. Eén vraag van de presentator naar het achterliggende verdienmodel (de krantenwereld gaat nu eenmaal niet alleen over mooie idealen) bleef onbeantwoord. Het kost geld, dus het was pure goedheid?

Constructief

Hierna mochten studenten vertellen hoe zij hun nieuws vergaren, en waarom ze bij dat vergaren vaak afhaken. Jammer genoeg waren er alleen maar journalistiekstudenten aanwezig, niet bepaald een aselecte steekproef, en jammer genoeg werd door de aanwezige mediadeskundigen en hoofdredacteuren niet ingegaan op de door hen aangedragen struikelblokken (eenzijdig, ongenuanceerd, saai). In plaats daarvan ging het al snel over ‘constructieve journalistiek’, een Windesheim-paradepaardje dat na vijftien jaar blijkbaar nog niet voldoende besproken is.

Gelukkig brachten vragen uit de zaal de achilleshiel van dit aanbod eventjes naar boven. Waarom hoopt DPG dat studenten die krant-app zullen gebruiken? Wordt-ie dan echt net zo leuk als TikTok? Het leidde tot de smeekbede van de hoofdredacteuren aan de studenten om vooral naar de redactie te komen, en die boomers daar te vertellen wat de jeugd écht wil zien.

(MH)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *